24. 11. 2005

SLOVAK MEDIA NEWS

SLOVAK MEDIA NEWS

Nedoplatky na koncesionárskych poplatkoch za Slovenský rozhlas doteraz zaplatilo 50 066 dlžníkov, informoval hovorca BSP Lawyer Partners Matej Hlôška. Spoločnosť BSP Lawyer Partners, ktorá vymáha nedoplatky od neplatiacich koncesionárov verejnoprávneho rozhlasu, doteraz takto pre rozhlas získala 24 miliónov korún. "Ľudia stále platia a každý deň pribudne približne 500 až 750 tisíc korún," uviedol Hlôška. Všetci, ktorých listom informovali o nedoplatku za koncesionárske poplatky za SRo, mali nedoplatok uhradiť do dnešného dňa. Slovenský rozhlas koncom októbra poslal približne 253-tisíc výziev na úhradu koncesionárskych nedoplatkov tým domácnostiam a podnikateľom, ktorí sú v evidencii koncesionárov SRo, no neplatia. Z poslaných výziev nebolo približne 85 tisíc doručených. V týchto prípadoch sa podľa Hlôšku bude analyzovať prečo pošta výzvy nebola schopná doručiť. Nedoručené výzvy predstavujú nedoplatky vo výške 24 miliónov korún. Zásielku si z pošty neprevzalo 26 tisíc adresátov. Počas výzvy na zaplatenie nedoplatkov na koncesiách pre SRo, ktorú počas jej trvania predĺžili o 14 dní, sa prihlásili aj noví koncesionári. Napríklad v októbri sa prihlásilo 13 tisíc nových koncesionárov - fyzické a právnické osoby, ktoré prihlásili 25 tisíc rozhlasových prijímačov. Noví koncesionári zároveň zaplatili. Hĺbkový audit SRo ukázal, že za tri roky sa nedoplatky evidovaných koncesionárov vyšplhali na približne 90 miliónov korún. Ak koncesionár výzvu neuposlúchne a nezaplatí, začne nedoplatky vymáhať firma BSP Lawyer Partners. Neplatiča dá na súd, k dlhu sa mu pripočítajú aj poplatky z omeškania a ďalšie náklady spojené so súdnym konaním. Mesačný koncesionársky poplatok za SRo je 40 korún. Poplatok z omeškania je 5 000 korún za každý mesiac v prípade domácností a v prípade právnických osôb je to 15 tisíc korún za každý mesiac a za každý prijímač. Zmluvu o externom vymáhaní nedoplatkov na koncesionárskych poplatkoch za SRo uzavrel so spoločnosťou BSP Lawyer Partners bývalý riaditeľ Jaroslav Rezník.

***

Televízia TA 3 sa dnes večer po dvadsiatej hodine ospravedlnila divákom, agentúre Markant a Ľudovej strane - HZDS za odvysielanie neúplných informácií o výsledkoch prieskumu preferencií jednotlivých kandidátov na predsedu Nitrianskeho samosprávneho kraja. "Neúmyselne sme odvysielali neúplný prieskum a až dodatočne sme zistili, že v prieskume chýba kandidát, ktorý vyšiel z prieskumu najlepšie," povedal šéfredaktor spravodajstva a publicistiky TA 3 Alfonz Šuran. Zároveň zdôraznil, že zo strany televízie nešlo o zámer. "Nemali sme úmysel nikoho poškodiť," dodal Šuran. Televízia odvysielala ospravedlnenie v rovnakom čase, teda v správach po dvadsiatej hodine, ako v stredu odznel inkriminovaný príspevok. Nitriansky krajský šéf Ľudovej strany - HZDS Ján Kovarčík dnes podal podnet na Ústrednú volebnú komisiu pre odvysielanie skreslených informácií o výsledkoch prieskumu preferencií jednotlivých kandidátov na predsedu Nitrianskeho samosprávneho kraja. Informácie podľa Kovarčíka skreslili televízie TA3, TV JOJ a regionálna televízia TV Zobor Nitra. Kovarčík zároveň požiadal uvedené elektronické médiá o okamžitú nápravu a ospravedlnenie. Informácie Jána Kovarčíka o skreslených výsledkoch prieskumu kandidátov na funkciu nitrianskeho župana potvrdil riaditeľ agentúry Markant Mario Dobrovodský. "Informácia o tom, kto sa pobije o prvenstvo v Nitrianskom kraji, je zavádzajúca. V spravodajstve bol vynechaný kandidát, ktorý vyšiel v prieskume najlepšie," uviedol Dobrovodský. Podľa neho informáciu o výsledkoch nemuseli skresliť médiá, ale tie si mali autentickosť výsledkov overiť. Televízia Joj dostala podľa jej hovorcu Ľudovíta Tótha sfalšované výsledky prieskumu agentúry Markant, ktoré uverejnila v stredajšom večernom spravodajstve. "Výsledky prieskumu sme dostali od jednej nitrianskej firmy," povedal Tóth. Podľa neho si televízia výsledky prieskumu neoverovala. Tóth upozornil, že v súčasnosti už je moratórium a v spravodajstve nemôže byť o voľbách, "tobôž" nie o kandidátoch ani zmienka. Televízia preto k problému dnes v spravodajstve nezaujme stanovisko.

***

Redakciu Hospodárskych novín povedie od 1. decembra nový šéfredaktor. Súčasnú šéfredaktorku Alicu Ďurianovú vystrieda Dušan Deván, ktorý doteraz pôsobil ako výkonný riaditeľ tlačovej agentúry SITA. Nový šéfredaktor popredného ekonomického slovenského denníka sa zatiaľ pre agentúru SITA nevyjadril, či plánuje obsahové a personálne zmeny v denníku.

***

Plánovaný nový zákon o koncesionárskych poplatkoch by mal priniesť Dvojke viac finančných prostriedkov. "Sľubujem si prílev peňazí, ktoré poslúžia na skvalitnenie programu, najmä pôvodnej tvorby, do ktorej by sme chceli investovať podstatne viac peňazí," povedal generálny riaditeľ STV Richard Rybníček. Vedenie STV sľubuje, že diváci v novom roku na obrazovkách uvidia množstvo športových prenosov, počínajúc ZOH v Turíne, cez MS v krasokorčuľovaní, MS v hokeji, Davis Cup až po MS vo futbale. Zároveň by sa malo skvalitniť regionálne vysielanie. Jedným z novoročných cieľov Dvojky je aj priblížiť sa atraktivitou programu mladším televíznym divákom. Začiatkom januára začne STV vysielať premiéry záznamov divadelných predstavení. Ako prvý uvedie Dvojka záznam predstavenia Básnik a žena z Trnavského divadla. V lete STV plánuje reprízovať programy, ktoré boli úspešné počas roka. STV ponúkne zaujímavý materiál aj na jeseň, v rámci 50. výročia televízie. Podľa Rybníčka môže byť STV pyšná na Dvojku, i keď nemá toľko finančných prostriedkov, koľko by reálne potrebovala. Zároveň dodal, že vplyv Dvojky neuveriteľne rýchlo stúpa a so sledovanosťou 5 - 6 % bez športu sa stáva silným mienkotvorným televíznym okruhom na Slovensku.