15. 2. 2009

SLOVAK MEDIA NEWS

SLOVAK MEDIA NEWS
Do informovania verejnosti počas predvolebnej kampane k blížiacim sa marcovým voľbám hlavy štátu sa podľa zákona zapájajú aj verejnoprávne médiá. Slovenský rozhlas (SRo) už od 26. januára vysiela diskusie s odborníkmi – sociológmi, politológmi, či právnikmi o názoroch jednotlivých kandidátov na rôzne témy verejného života. Diskusie, ktoré boli doteraz venované napríklad prieskumom volebných preferencií, zahraničnej politike alebo právomociam prezidenta vysiela Rádio Slovensko v relácii Kontakty každý pondelok o 20:00 do 2. marca. V nich vysielané názory kandidátov sú nahraté vopred a v relácii sa k nim naživo vyjadrujú odborníci. “Slovenská televízia (STV) sa predvolebnou kampaňou intenzívne zaoberá už od októbra minulého roka,“ uviedla pre agentúru SITA hovorkyňa STV Želmíra Habánová. Definitívnu podobu jej vysielania zverejní v najbližších dňoch, “až po informatívnom stretnutí s kandidátmi, respektíve vedúcimi ich volebných tímov, na ktorom prebehne žrebovanie poradia oficiálne prihlásených a zaregistrovaných kandidátov vo vysielaní predvolebnej kampane v STV“ . Obe médiá môžu počas oficiálnej predvolebnej kampane, teda od 6. do 18. marca, respektíve do rána 19. marca (do 7:00; 21. marca sa voľby začnú o 7:00, niekde sa môžu začať aj skôr a moratórium sa začína 48 hodín pred voľbami, pozn. red.) venovať pre jedného kandidáta najviac jednu hodinu vysielania. Toto vysielanie musí byť zreteľne odlíšené od ostatných relácií. Keďže na úrad prezidenta SR kandiduje sedem kandidátov, vyčlenia STV a SRo na ich predvolebnú kampaň vo svojom vysielaní sedem hodín. Poradie kandidátov vo vysielaní určí žreb. “V prípade, že kandidát na úrad prezidenta republiky nevyužije úplne poskytnutý vysielací priestor a slovne to počas nahrávania deklaruje, Slovenský rozhlas bude do konca určeného časového limitu hrať neutrálnu hudobnú kulisu na začiatku a konci ktorej oznámi, je že to časový priestor predvolebnej kampane konkrétneho kandidáta,“ informovala agentúru SITA Alexandra Štullerová - Koreňová z Oddelenia pre styk s verejnosťou SRo. Obdobne pri doterajších voľbách postupovala aj STV. “STV zo zákona zabezpečí rovnaké podmienky pre každého kandidáta,“ informovala Habánová. STV sa podľa Habánovej v súčasnosti dokončuje vizualizácie kampane a nové volebné štúdio. SRo agentúre SITA poskytol podrobný prehľad koncepcie vysielania k voľbám prezidenta SR, ktorý je súčasťou veľkého projektu rozhlasu “Supervolebný rok 2009“. Okrem volieb prezidenta nás totiž v júni čakajú voľby do Európskeho parlamentu, v ktorých si zvolíme svojich 13 europoslancov a ku koncu roka ešte voľby do vyšších územných celkov. Rozhlas má vysielanie k voľbám prezidenta rozdelené na päť fáz – fázu pred začiatkom kampane, ktorú tvoria už spomínané predvolebné Kontakty na Rádiu Slovensko a fázy: počas predvolebnej kampane, počas volebného moratória a priebehu volieb, po skončení volieb a vysielanie v prípade druhého kole volieb. Od 9. do 17. marca rozdelí SRo zákonný vysielací čas - 60 minút pre každého zo siedmich kandidátov medzi svoje okruhy. Každé rádio tak bude v špeciálnej relácii vysielať rozhovory s kandidátmi na otázky odrážajúce orientáciu väčšiny jeho poslucháčov. Rozhovory na Rádiu Slovensko preto budú o politike a spoločenských témach, vo vysielaní Rádia Regina o regionálnych otázkach, na Rádiu Devín sa kandidáti vyjadria k umeleckým a hodnotovým témam, v Rádiu_FM k hodnotám mladých a životným alternatívam a na Rádiu Patria k národnostným menšinám a vzťahom so susednými krajinami. Počas volebného moratória, teda 48 hodín pred voľbami a počas volieb až do ich skončenia – teda do 21. marca do 22:00, je vo všetkých médiách zakázané zverejňovať informácie v prospech aj v neprospech kandidátov. Týka sa to aj okolia volebných miestností. Prieskumy volebných preferencií sa môžu zverejňovať najneskôr tri dni pre voľbami. Hneď po zatvorení volebných miestností budú STV a SRo a ďalšie médiá, informovať o predbežných a neskôr o konečných výsledkoch volieb vo svojich špeciálnych reláciách. Súkromné rádiá a televízie nemusia, ale môžu vysielať predvolebnú kampaň. Podľa zákona ju však musia označiť ako platenú politickú reklamu, ktorá ale nesmie byť súčasťou reklamného vysielania. V STV a SRo sa vysielací čas pre kampaň hradí zo štátneho rozpočtu. V prípade súkromných vysielateľov si ju platia kandidáti na prezidenta. Všetci vysielatelia, aj súkromní musia dať každému kandidátovi rovnaké podmienky, nesmú nikoho znevýhodniť. Ostatné spravodajské a publicistické relácie, ktoré sa týkajú volieb, musia pripravovať tak, aby boli vyvážené a nestranné. Kandidát má počas kampane právo na odpoveď, ak boli o ňom počas kampane odvysielané nepravdivé alebo pravdu skresľujúce informácie. Zákonné pravidlá vysielania k voľbám a počas nich určujú okrem zákona o voľbe prezidenta aj zákony o STV, SRo a o vysielaní a retransmisii.
© 2009, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.