15. 2. 2013

SLOVAK MEDIA NEWS

SLOVAK MEDIA NEWS
Jedným z riešení k stupňujúcej sa miere vulgárnosti a nekultúrnosti vo vysielaní je podľa ministra kultúry Mareka Maďariča poskytnutie kvalitnej alternatívy. "Teda, aby na obrazovke STV vznikali programy, ktoré pritiahnu pozornosť a nastavia zrkadlo nekvalite a vulgárnosti," poznamenal v rozhovore pre TASR. Takto sa podľa neho okrem kritiky súčasného komerčného vysielania ponúkne možnosť, že sa to dá robiť aj inak.
Minister otvoril minulý rok diskusiu na tému zvyšujúceho sa nekultúrneho obsahu v programe celoplošných komerčných médií. Ako pripomenul, vytvoril sa tým priestor na možný tlak zo strany spoločnosti, ktorým by ukázalo, do akej miery jej isté vysielanie prekáža alebo neprekáža.
Dodal, že hoci z titulu svojej funkcie nemá žiadnu právomoc na zmenu programu komerčných médií, má dobrý pocit z toho, že daný problém pomenoval, otvoril diskusiu a získal na svoju stranu mnoho ľudí. Zároveň verí, že to bude mať v dlhodobejšom horizonte vplyv na vysielanie tým, že sa pribrzdí trend zaraďovania vulgárnych programov. "Myslím si, že to do určitej miery povzbudilo aj Radu pre vysielanie a retransmisiu, ktorá pomerne prísne sleduje vysielanie a pokutuje za ne stanice," dodal.
Odmietol tvrdenie niektorých súkromných médií, že by kvalitný obsah vyrábali vo väčšom množstve v prípade, ak by sa ich tiež týkala zmluva so štátom a peniaze z nej by mohli využívať na tento účel.
Maďarič poukázal na to, že duálny systém jasne definuje spôsob financovania súkromných a verejnoprávnych médií a aj obsah vysielania. "To, čo je financované z reklamy, má svojím spôsobom nad sebou diktát sledovanosti. Súkromné televízie predávajú veľké divácke skupiny zadávateľom reklamy, to je princíp ich fungovania," poznamenal s tým, že za svojho prvého pôsobenia na poste ministra výrazne odbremenil STV od diktátu reklamy, ktorá môže na ňu vyčleniť maximálne do 2,5 percenta denného vysielania. "Tým, že sa na ňu skladá aj verejnosť a prispieva štát, tak sa vytvára možnosť na iný typ programu. To, že máme duálny systém, však neznamená, že súkromné televízie nemajú rešpektovať základné otázky vkusu, slušnosti, kvality a že majú ponižovať ľudí," podčiarkol minister.

Copyright © TASR 2013



Zadávatelia reklamy investovali v roku 2012 do inzercie v slovenskej tlači vyše 168 mil. eur. V porovnaní s predchádzajúcim rokom to znamená pokles o 2,7 %. Ako ďalej informuje spoločnosť TNS Slovakia, výdavky na reklamu v novinách medziročne poklesli o 1 %. Výraznejší prepad zaznamenali časopisy, a to konkrétne o 4 %. Medziročne stúpol záujem o merchandising (vkladanie vzoriek produktov, pozn. red.), a to o 34%.
Tlačené médiá vlani podľa údajov TNS predali 49,3 tis. inzertných strán, čo znamená takmer 5 percentný pokles oproti roku 2011. Najväčší, až 73-percentný, podiel celkových reklamných výdavkov si medzi sebou rozdelilo päť najväčších vydavateľstiev. Na prvom mieste sa v rebríčku príjmov z reklamy umiestnilo vydavateľstvo Ringier Axel Springer, ktoré v minulom roku zinkasovalo viac než 44 mil. eur. S príjmami na úrovni 33 mil. eur sa na druhej priečke umiestnila Spoločnosť 7 Plus, nasledovaná Petit Pressom so zárobkom 25,6 mil. eur. Prvú päticu uzatvára Perex s 12,6 mil. eur a vydavateľstvo Ecopress, ktorému zadávatelia zaplatili takmer 7 mil. eur.
Najväčším zadávateľom reklamy v tlači bol telekomunikačný operátor Orange, ktorý na tento účel vynaložila 5,2 mil. eur. Druhým v poradí bol predajca záhradnej techniky Mountfield s 3,7-miliónovými investíciami. Tretie miesto obsadil ďalší operátor Slovak Telekom s výdavkami v hodnote 3,5 mil. eur.
Agentúra TNS Slovakia vznikla 1. januára 2011 spojením agentúr TNS SK a TNS AISA Slovakia. Zamestnáva 80 pracovníkov a približne 150 vyškolených anketárov pre osobné dopytovanie. Je členom európskej asociácie marketingového výskumu ESOMAR a na Slovensku aj členom Slovenskej asociácie výskumných agentúr (SAVA).

© 2013, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.