Stanovisko DPB
k článku SME
Dopravný podnik Bratislava reaguje na článok publikovaný v denníku SME v prílohe Bratislava dňa 31. 5. 2013 s titulkom "Ftáčnik vytiahol žltú kartu" s pokračovaním na strane štyri prílohy Bratislava autorov Konštantína Čikovského a Juraja Koníka. Rozhovor s primátorom Bratislavy Milanom Ftáčnikom je účelovo zameraný na DPB v súvislosti s tendrom na trolejbusy. Denník SME sústavne, pri každom článku o DPB zamlčiava podstatné informácie a jeho redaktori sú zaujatí a pokračujú v diskreditovaní vedenia DPB. Jedným zo zásadných nepravdivých tvrdení je, že s podkladmi na prvý tender trolejbusov sa nemali možnosť oboznámiť členovia Predstavenstva a Dozornej rady DPB. Všetci členovia sa mohli a môžu oboznámiť s akýmkoľvek predkladaným dokumentom podniku a tak to bolo aj v tomto prípade.
Okrem toho, že bolo riadne schválené vyhlásenie súťaže, mohol ktorýkoľvek člen štatutárneho orgánu DPB požiadať o sprístupnenie komplexnej dokumentácie alebo si ju stiahnuť z internetu. Je predsa zrejmé, že na zasadnutiach orgánov spoločnosti nie je možné predkladať obsiahle 200-stranové materiály. Odmietame preto tvrdenie, že DPB nepredložil podklady a uvádzame, že každý člen Predstavenstva i Dozornej rady sa mohol s nimi na požiadanie oboznámiť.
V rozhovore denníka SME redaktori podsúvajú zavádzajúce informácie o výrobcoch 5-dverových karosérií. V tejto súvislosti opätovne uvádzame, že existujú minimálne traja výrobcovia, ktorí majú aj dnes vyrobené 5-dverové karosérie. Zároveň tvrdíme, že mali dostatočnú časovú lehotu na výrobu nového vozidla – homologizácia bola stanovená až na 13 mesiacov. Potvrdzuje to aj fakt, že v druhom kole bola skrátená na 10 mesiacov a schválili ju všetci členovia Predstavenstva i Dozornej rady DPB. Napokon, aj súdny znalec, ktorého si prizval ÚVO v rámci konania o námietkach potvrdil, že prerobiť 4-dverovú koncepciu na 5-dverovú, nepredstavuje pre výrobcu problém.
Vyjadrenia denníka SME svedčia o tom, že redakcia nerozumie tejto problematike a účelovo odmieta fakt, že rozhodujúci v celom procese je dodávateľ elektrovýzbroje. DPB nedokáže ovplyvniť, koho si tento výrobca vyberie ako subdodávateľa karosérie. Preto trváme na tom, že už v prvom kole boli podmienky tendra nastavené korektne. Opierali sme sa pri tom o štúdiu EÚ, ktorá preferovala 5-dverové koncepcie karosérií. V tomto kontexte denník SME účelovo zamlčiava fakt, že nikto z výrobcov nenamietal súťažné podklady. Skutočnosť, že sa prihlásil len jeden uchádzač (ani tento fakt nie je zákonným dôvodom na zrušenie súťaže), nebola teda dôsledkom nastavených súťažných podkladov, ale obmedzeného počtu výrobcov elektrovýzbroje v našom regióne. Svedčia o tom aj príklady čerpania prostriedkov EÚ v stredoeurópskom priestore. Napríklad v troch tendroch v Poľsku, kde sa do súťaže na trolejbusy prihlásil len jeden uchádzač, ktorý aj súťaž vyhral. Ak by trebárs spoločnosť, ktorá takéto karosérie vyrobila, bola oslovená dodávateľom elektrovýzbroje, je zrejmé, že by mala záujem prihlásiť sa do tendra, keďže investovala do výroby takýchto karosérií. Ak však túto spoločnosť výrobca elektrovýzbroje neosloví, je to rozhodnutie, ktoré nevieme ovplyvniť. Aj z tohto kontextu je zrejmé, že sme nikdy nepreferovali jedného konkrétneho výrobcu, ako to po celý čas účelovo podsúva denník SME.
Každý, kto sa aspoň čiastočne orientuje v tejto problematike, vie, že váha technických parametrov sa v mnohých európskych metropolách pri podobných súťažiach pohybuje až do 50 percent, nedá sa teda hovoriť o špecifiku súťaže DPB. Pokiaľ ide o spájanie tendra so zvýhodnením jednej spoločnosti, aj na základe váhových kritérií, uvádzame, že na trhu existujú aj výrobcovia, ktorí ponúkajú ľahšie karosérie. Túto skutočnosť však denník SME opäť neuviedol. DPB trvá na tom, že nikomu nebránil, aby sa do súťaže prihlásil.
Denník SME sústavne publikuje osobné invektívy voči predsedovi predstavenstva a generálnemu riaditeľovi Dopravného podniku, Ing. Ľubomírovi Belfimu. Prepojenie so spoločnosťou J&T považujeme za absurdné. Spolupráci vrcholových manažérov s veľkými spoločnosťami na obmedzenom slovenskom trhu sa nedá vyhnúť. Vzhľadom na šírku podnikateľského záberu tejto spoločnosti je dnes prakticky nemožné nájsť manažéra, ktorý by s takýmito spoločnosťami neprišiel do profesionálneho kontaktu.
Denník SME neustále škandalizuje vedenie, zároveň však neuvádza výsledky, ktoré sa podarilo dosiahnuť manažmentu DPB. Podnik prebral v roku 2011 v katastrofálnej situácii, kedy hrozila platobná neschopnosť. Vďaka prijatým opatreniam sa podarilo znížiť hroziacu stratu v rokoch 2011 a 2012 a vedenie DPB tak mestu ušetrilo milióny eur. Podarilo sa dosiahnuť stabilizáciu podniku aj napriek dlhom zo strany mesta a skutočnosti, že do dnešného dňa nezaplatilo podniku schválených 3,5 milióna eur za rok 2012. Nesporné je aj to, že mesto nepridelilo DPB žiadne investičné prostriedky, a to napriek situácii, že sme okrem katastrofálneho finančného stavu zdedili aj prestarnutý vozopark v havarijnom stave, ktoré je dnes nevyhnutné modernizovať. DPB však napriek všetkým týmto krízovým situáciám a závažným problémom našlo riešenia a vďaka tvrdým a náročným opatreniam sa podarilo situáciu v podniku stabilizovať, zachovať fungujúcu MHD a dokonca aj ušetriť finančné prostriedky mestu.
Trváme na tom, že rozhodnutie ÚVO o zrušení tendra na nákup trolejbusov je len logickým vyústením niekoľkomesačného škandalizovania súťaže zo strany denníka SME a dôsledkom politických vyhlásení, ktoré môžu ohroziť proces modernizácie vozidlového parku a v konečnom dôsledku zmariť čerpanie prostriedkov z EÚ. Zaujatosť voči vedeniu DPB zo strany denníka SME je zrejmá počas celého priebehu informovania o tendri na trolejbusy. Okrem zamlčiavania argumentácie zo strany DPB, o všetkých námietkach denník informoval s vysokou periodicitou aj pri témach, ktoré so súťažou nijako nesúviseli. Za hrubú manipuláciu považujeme aj zámerné zamlčiavanie rozhodnutí ÚVO, ktoré postupne všetky námietky spoločnosti Teknoplast zrušil.
Denník SME zároveň vo verejnosti vytváral dojem, akoby išlo o jediný tender, ktorý sa v tejto krajine opakuje. Každý proces verejného obstarávania je komplikovaný a bežne sa stáva, že sa tendre opakujú aj niekoľkokrát, pričom niekedy trvajú aj mesiace, či dokonca roky. Trváme na tom, že celý proces verejného obstarávania trolejbusov bol a je transparentný a žiadneho výrobcu sme neobmedzili ani neodradili. Veríme, že nový tender bude úspešný s predpokladaným termínom podpisu kontraktu do konca júna 2013. Vedenie DPB vyvinulo maximálne úsilie, aby zrealizovalo úspešný tender, o čom svedčí skutočnosť, že oproti pôvodnému plánu predstavuje zdržanie procesu len o dva mesiace. Za podstatné považujeme aj to, že od roku 2011 Dopravný podnik zrealizoval vyše 150 úspešných súťaží, čo však menovaný denník nikdy neuviedol. Rovnako ako nikdy nereagoval na žiadosti DPB o uverejnenie opravy pravdu skresľujúcich tvrdení. Aj túto skutočnosť DPB považuje zo strany SME za účelovú a v súvislosti s takýmito neobjektívnymi, nekorektnými a neetickými postupmi denníka, podáva DPB na SME žalobu.
Ing. Agáta Staneková vedúca oddelenia komunikácie a hovorkyňa