28. 5. 2013

Art Film Fest News

Art Film Fest News




Výnimočný herec, nezabudnuteľný komik, vnímavý spisovateľ a človek s veľkým srdcom. Tak si na Júliusa Satinského spomínajú jeho rodina, kolegovia a priatelia. Blížiaci sa Art Film Fest, ktorý sa uskutoční od 21. do 26. júna v Trenčianskych Tepliciach a Trenčíne, si pri príležitosti 10. výročia od hercovho úmrtia pripomenie jeho majstrovstvo špeciálnou sekciou Július Satinský výberom Milana Lasicu. Vyše štyri desaťročia tvorili títo umelci neodmysliteľnú dvojicu, ktorá vytvorila relácie aj filmy, dnes už patriace do zlatého fondu.
„Dovolím si predpovedať, že táto sekcia bude diváckou lahôdkou,“ povedal riaditeľ Art Film Festu Peter Nágel.
Z bohatého štyridsaťročného pôsobenia Júliusa Satinského na filmovom plátne vybral Milan Lasica do sekcie sedem snímok - hraných aj dokumentárnych.
„Július Satinský a film, to je zvláštna kapitola našej dlhoročnej spolupráce,” okomentoval prezident Art Film Festu Lasica.
Festivaloví návštevníci si budú môcť pripomenúť Satinského ako svojrázneho a vtipného otca Alberta z českej komédii storočia, S tebou mě baví svět režisérky Marie Poledňákovej, s ktorou vyrastali celé generácie detí.
Lasica a Satinský ako návštevníci z vesmíru zas dorazia na festivalové plátna v kultovej snímke Oldřicha Lipského Srdečný pozdrav ze zeměkoule, v ktorej mimozemšťania, zvaní A a B, vyzerajúci ako normálni ľudia, prídu urobiť prieskum pozemského života.
„V osemdesiatom prvom som dostal telegram od Oldřicha Lipského, či by som nechcel hrať mimozemšťana. Okamžite som odpovedal, že áno, lebo ako mimozemšťan sa už dlho cítim. Lipský nám dal nielen hereckú, ale aj spoluautorskú voľnosť, a tá spolupráca bola príjemná a zábavná,“ zaspomínal si Lasica.
Festival si pripomenie výnimočného herca a komika aj dokumentárnym filmom zakladateľa Art Film Festu, viceprezidenta festivalu a riaditeľa Hercovej misie a Zlatej kamery Petra Hledíka, Podivuhodný svet Júliusa Satinského. Vo filme vystupuje aj o rok mladší brat Júliusa Satinského Vojtech. „Julo mi volal každé ráno o deviatej, každučký deň. Vždy sme si povedali, kto má aké problémy. Stále som mu hovoril: Keď som sa z toho dostal ja, tak určite sa aj ty z toho dostaneš. Neexistuje, že nie. Nemusíš mať obavy. Lenže darmo...“ hovorí v dokumente Vojtech Satinský.
O živote, tvorbe i vzťahoch vypovie aj ďalší dokument Momentálně jsem mrtvý slovenskej režisérky žijúcej a pracujúcej v Prahe, Kamily Vondrovej. Nakrútila ho už po smrti Satinského, v roku 2006 pre cyklus Českej televízie Příběhy slavných. Na populárneho divadelného a filmového herca, ale i spisovateľa, autora dramatických textov či fejtónov, spomínajú Milan Lasica, Marie Poledňáková, Magda Vášáryová, Václav Postránecký a ďalší.
Priateľstvo aj spoluprácu azda najlepšie vystihol Milan Lasica v rozlúčkovej reči, v ktorej povedal: „Julo, stojím tu na mieste, kde sme začínali ako klauni. Ako klaun som sa dočkal najsmutnejšej úlohy vo svojom živote – rozlúčiť sa s tebou. S tebou odchádza aj kus zo mňa. Zostal som tu sám, akýsi neúplný. Stále čakám, že zazvoní mobil a z neho sa ozve to tvoje povestné: momentálne som mŕtvy, zavolajte neskôr...“