Zomrel HR Giger
Zomrel švajčiarsky maliar a sochár HR Giger, tvorca surrealistických a fantastických svetov je podpísaný napríklad pod podobou filmového Votrelca , ktorý dostal Oscara za špeciálne efekty . Bolo mu 74 rokov . S informáciou ako prvý prišiel švajčiarsky web Schweizer Radio und Fernsehen ( SRF ) .
Hans Rudolf " Ruedi " Giger ( 5. februára 1940 , Chur - 12. mája 2014 , Chur ) bol švajčiarsky maliar , sochár a návrhár , známy predovšetkým ako stvoriteľ umeleckého smeru s názvom biomechanický surrealizmus a tvorca hollywoodskeho monštrá Votrelca .
Narodil sa roku 1940 v malom švajčiarskom meste Chur do rodiny vyššej strednej triedy . Jeho otec pracoval ako miestny farmaceut . Od mladosti fascinovaný všetkým temným , neskôr nachádza inšpiráciu v prácach Salvadora Dalího a Jean Cocteau . Po dokončení gymnázia začína študovať architektúru a priemyselný dizajn na Zurich School of Applied Arts . Roku 1966 po prvýkrát vystavuje svoje perokresby a olejomaľby . Táto výstava bola natoľko úspešná , že v niekoľkých rokoch pozná jeho práce celý svet . Toho istého roku sa Giger zoznamuje s herečkou Li Tober . Sťahujú sa do Zürichu , kde Giger tvorí svoje slávna diela Birth Machine , Astro - Eunuchs a Under the Earth . Roku 1970 opúšťa Li a sťahuje sa k svojej priateľke Evelyn . Vtedy zažíva prvýkrát jednu zo svojich nočných môr , ktoré je stane impulzom k obrázkovej knihe Necronomicon . Prechádza na techniku airbrush a jeho kresby a maľby si pre svoju tematiku vyslúžili celosvetovo prijímaný názov " biomechanický surrealizmus " . V sedemdesiatych rokoch sa osobne stretáva s Dalím , dostáva ponuku na spoluprácu na filmovom spracovaní sci - fi Duna , pre ktoré vytvára dizajn a nábytok Harkonnen , ktorý sa začína vyrábať neskôr v osemdesiatych rokoch a kupujú si ho najluxusnejšie reštaurácie . Na cestách v USA stretáva svoju ženu Miu Binzanigo . Necronomicon tiež uchvacuje amerického režiséra Ridleyho Scotta , pre ktorého Giger navrhuje Votrelca , čo mu v roku 1980 vynáša Oscara za najlepšie vizuálne efekty . Rozvádza sa s Miou , aby stále zostali priateľmi a Mia mu naďalej pomáha s jeho výstavami . Stále maľuje , tvorí plastiky , točí filmy , píše filmy , navrhuje šperky , ilustruje , otvára prvý tzv Giger bar . V polovici 90. rokov kupuje stredoveký hrad vo švajčiarskom Gruyere , kde v roku 1998 otvára svoje vlastné múzeum .
Keď mu režisér Ridley Scott ponúkol spoluúčasť na tvorbe monštrá pre film Votrelec , vychádzal z biomechanoidů obsiahnutých v Necronomiconu , ktoré napĺňali pôvodnej vízie . Začal navrhovať objekty a scény vo filme a tiež rôzne varianty postavy votrelca . Niektoré pôvodné návrhy boli z rôznych dôvodov zamietnuté - napríklad veľké elipsovité oči pripomínali skôr motoristickej okuliare . Giger nakoniec vytvoril celý životný cyklus votrelcov - od vyliahnutia tvora , ktorý sa prisal na tvár obete , aby do nej vložil zárodok veřelce , až po jeho dosiahnutí dospelosti . Votrelec bol zhotovený ako oblek , ktorý si navliekal herec alebo kaskadér . Povrch a základné konštrukcie boli vytvorené z elektroinštalačných materiálov , hadíc a gumy . Hlava niesla pohybový mechanizmus , ktorý otváral čeľuste a vymršťoval vnútornú čeľusť . Hláv vzniklo niekoľko , základom bola ľudská lebka bez dolnej čeľuste , zasadená do pretiahnutého skeletu hlavy . Tvorcovia najskôr plánovali , že herec mechanizmus unesie , ale neskôr sa ukázalo , že hlava je príliš ťažká a nebolo možné ju ani podopierať pomocou oceľových lán . Takže nakoniec vznikla statická hlava s mechanikou , ktorá sa točila v detailných scénach a zvyšok zostal na herci , navlečené v obleku votrelca . Tvorcovia mali veľa práce s tým , aký zvoliť materiál pre oblek , nakoniec sa ako najlepší materiál ukázal byť latex . Režisér chcel pôvodne votrelca priehľadného , potom zľavil len na priehľadnú hlavu , v ktorej mal byť vidieť mozog , ale nakoniec sa aj od toho upustilo . Vývoj filmu bol sprevádzaný nervozitou a zhonom . Vznikol však snímku , ktorý sa stal legendou . Za špeciálne efekty k filmu Votrelec bol od Americkou akadémiou vied a umení ocenený Oscarom . Spolupracoval aj na treťom dieli votrelca , kedy navrhol úplne nové monštrum - zmenil vnútornú čeľusť na jazyk , upravil hlavu , dal votrelci ľudské pery , pozmenil chrbtovú časť a urobil z neho oveľa dravějšího a rýchlejšieho tvora . Filmári s tým však neboli spokojní , a tak zmeny boli skôr len kozmetického rázu . Od druhého dielu sa stretával s problémami s autorstvom , keď spoločnosť 20th Century Fox odmietla Giger uviesť ako spoluautora , ale len ako tvorca pôvodného návrhu . Vo štvrtom diele jeho meno už nebolo uvedené vôbec .