14. 4. 2019

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS

Sociálna sieť Facebook tento týždeň sadou nových opatrení vystupňovala boj proti šíreniu dezinformácií na platforme. Začína napríklad znižovať dosah príspevkov zo skupín, kde sa manipulácia opakovane objavujú, tiež novo pri radení príspevkov v užívateľskom výbere zohľadňuje celkové postavenie vydavateľa. Denník The Washington Post (WP) podotýka, že kroky idú proti základnému princípu algoritmov facebooku.
Opatrenia v stredu predstavil viceprezident Facebooku dozerajúci na bezpečnosť a "integritu" Guy Rosen. Opísal ich ako súčasť tri roky bežiacej iniciatíve s cieľom "odstraňovať, obmedzovať a informovať" v súvislosti s problematickým obsahom.
"To znamená odstraňovať obsah, ktorý porušuje naše zásady, obmedzovať šírenie problematického obsahu, ktorý neporušuje naše zásady, a poskytovať ľuďom dodatočné informácie, aby si mohli rozmyslieť, na čo kliknúť, čo si prečítať a čo zdieľať," citovala Rosena agentúra AFP.
Dezinformácie či iný senzačný obsah spadajú do kategórie príspevkov, ktoré facebook neodstraňuje. Teraz však sociálna sieť chce obmedzovať v "hlavných stránkach" používateľov viditeľnosť skupín, v ktorých sa opakovane objavujú materiály považované nezávislými kontrolórmi za nepravdivé. Podľa technologického webu The Verge ide o významnú zmenu, pretože "to boli často stránky skupín, ktoré boli okolo amerických (prezidentských) volieb roku 2016 používajú na distribúciu propagandy a dezinformácií".
Polohu daného príspevku na "hlavnej stránke" od stredy ovplyvňuje tiež všeobecnejší postavenie jeho autora a nielen obľuba vydavateľa na facebooku. Internetový gigant sa tým snaží obmedziť dosah organizácií, ktoré sú na facebooku výrazne populárnejší ako na internete ako takom. "To môže značiť, že doméne sa v News Feed darí spôsobom, ktorý nereflektuje jej autoritu mimo neho, a že produkuje obsah o nízkej kvalite," uvádza kalifornská spoločnosť.
Novo sa tiež používateľom v "NEWSFEED" u mediálnych organizácií objavujú "indikátory dôvery", cez ktoré sa dá dostať k informáciám o novinárskych a etických zásadách danej redakcie. Produkt vytvorila skupina spravodajských spoločností skrze iniciatívu Trust Project.
Dezinformácie a ďalšie závadný obsah predstavujú aktuálne pre Facebook obrovskú výzvu, pričom problém zviditeľnili hlavne spomínané prezidentské voľby v roku 2016. Šéf spoločnosti Mark Zuckerberg dokonca na konci marca verejne vyzval vlády a štátne inštitúcie, aby sa podieľali na kontrole obsahu na internete, teda aj na jeho platforme.
WP v správe o nových opatreniach proti dezinformáciám píše, že hoci je najväčšia sociálna sieť sveta stále "masívne zárobková", potýka sa s prepadom dôvery u verejnosti. Je preto stále viac ochotná robiť kroky, ktoré idú proti základnému poslaniu jej algoritmov maximalizovať počet klikov a čas, ktorý užívatelia na sieti strávia. "Otázkou je, či tieto zmeny sú len okrajovými úpravami, alebo ide o zásadnú opravu služby," píše washingtonský list.
"V posledných dvoch rokoch sa intenzívne sústredíme na obmedzovanie dezinformácií na facebooku", povedal Rosen. Jeho spoločnosť zároveň oznámila, že do hľadania nových spôsobov rýchleho boja proti nepravdivým článkom zapája i expertov zvonku. V neposlednom rade rozšírila v Spojených štátoch spolupráci s agentúrou AP čo sa týka overenia pravdivosti oznámenia na facebooku.

Americká mediálna a filmová spoločnosť Walt Disney spustí svoju streamovaciu službu v Spojených štátoch v polovici novembra.
 Ponúkne ju síce lacnejšie ako rival Netflix, jej obsah ale bude užší a zameraný na rodinné filmy a rodinné zábavné relácie. V noci na dnes o tom informoval šéf firmy Robert Iger.
Za službu s názvom Disney Plus si spoločnosť bude mesačne účtovať 6,99 dolára, zatiaľ čo internetová televízia Netflix ponúka svoje mesačné predplatné za 13 dolárov. Diváci Disney Plus budú môcť zhliadnuť napríklad sériu Hviezdnych vojen alebo seriál Simpsonovci a stovky ďalších seriálov a filmov. Bude ich možné aj stiahnuť a sledovať offline.
Po americkom štarte 12. novembra by sa služba mala do dvoch rokov rozšíriť aj do Európy a Ázie. Koncern odhaduje, že do roku 2024 bude mať 60 až 90 miliónov zákazníkov. Exkluzívne chce ponúkať relácie pochádzajúce z vlastného štúdia, ktoré stiahne z ponuky Netflix a ďalších rivalov. Netflix má v USA asi 60 miliónov zákazníkov.
Na jeseň tohto roku sa chystá prísť na trh s vlastnou streamovacou službou aj spoločnosť Apple.
Cenu, akou chce konkurovať, predajca chytrých telefónov zatiaľ neoznámil. Sľubuje ale exkluzívne relácie, na ktorých bude spolupracovať s hollywoodskymi hviezdami, ako je režisér Steven Spielberg alebo herečky Reese Witherspoon a Jennifer Aniston, napísala agentúra DPA.

Copyright © ČTK 2019

Študenti informačných technológií z mníchovskej Technickej univerzity zverejnili krátko pred štartom poslednej série kultového seriálu Hra o tróny svoju vlastnú prognózu životnosti jednotlivých postáv. Pre tento účel vyvinuli špeciálny algoritmus na určovanie pravdepodobnosti, koľko sa jednotlivé postavy dožijú. Hra o tróny, jeden z najpopulárnejších seriálov posledného desaťročia, je totiž charakteristická okrem iného tým, že máloktorá z postáv v ňom prežije viac ako niekoľko dielov.
Guy Yachdav, jeden zo študentov, ktorí stoja za algoritmom na výpočet životnosti v Hre o tróny, pre agentúru AP vysvetlil, že so spolužiakmi pri svojom projekte postupovali podobne ako pri vedeckých štúdiách skúmajúcich účinky nových liekov. „Hoci naša analýza sa spolieha na dáta zo sveta fantasy, využíva presne tie isté postupy umelej inteligencie, aké sa používajú v skutočnom svete,“ prezradil Yachav.
A aké výsledky z algoritmu „vypadli“ ? Najväčšiu - až 99-percentnú - šancu dožiť sa záveru celého seriálu má podľa študentov Daenerys Targaryen. Naopak, prvým „na odstrel “ by mal byť Bronn.
Agentúra AP však upozorňuje, aby sme tieto predpovede nebrali príliš vážne, pretože ide o seriál, ktorý je známy svojou nepredvídateľnosťou.
Prvý diel poslednej, ôsmej série Hry o tróny má premiéru túto nedeľu Séria má šesť dielov, z ktorých posledný sa dostane na televízne obrazovky 19. mája.
Hoci Hra o tróny končí, už v roku 2020 alebo 2021 by sa mal začať vysielať prequel k tomuto seriálu. Jeho dej bude predchádzať udalostiam z Hry o tróny o niekoľkotisíc rokov a predstavia sav ňom okrem iných Naomi Watts či Miranda Richardson.

Nemecká firma Idealo GmbH prevádzkujúca službu porovnávania cien pri internetovom predaji podala žalobu na firmu Google s odôvodnením, že pri vyhľadávaní výsledkov zneužila svoje dominantné postavenie a uprednostňovala svoju vlastnú službu porovnávania cien. Firma Idealo v piatok informovala, že sťažnosť podala na štátny súd v Berlíne. Uviedla pritom, že jej žaloba je založená na rozhodnutí Európskej komisie, ktorá v roku 2017 uložila Googlu pokutu 2,42 mld. eur, pretože poskytoval neférovú výhodu svojej službe porovnávania cien.
Eurokomisárka pre hospodársku súťaž Margrethe Vestager v čase uloženia pokuty uviedla, že firmy, ktoré majú pocit, že boli znevýhodnené, môžu žiadať nápravu na súdoch svojich krajín. Predstavitelia Googlu sa k žalobe zo strany firmy Idealo ihneď nevyjadrili.

Americký herec Jake Gyllenhaal sa predstaví v novej limitovanej sérii televízie HBO s názvom Lake Success. V novinke, ktorá je inšpirovaná rovnomenným románom Garyho Shteyngarta, pritom absolvuje svoj televízny debut. Tridsaťosemročný rodák z Los Angeles stvárni Barryho Cohena, narcistického, pomýleného manažéra investičného fondu bez poňatia o naozajstom svete, ktorý utečie od svojej rodiny, práce a minulosti a autobusom prejde celú krajinu, aby našiel svoju priateľku z vysokej školy a s ňou aj poslednú príležitosť na romantické vykúpenie. Na Manhattane zatiaľ jeho geniálna manželka Seema s problémami vychováva ich autistického syna a sama si začína milostný pomer.
Shteyngart sa postará o námet série a spolu s Tomom Spezialym napíše aj scenár. Obaja budú tvorcami projektu aj výkonnými producentmi. Gyllenhaal sa tiež pod projekt podpíše ako výkonný producent. Produkciu zastrešia spoločnosti Endeavor Content a Nine Stories.
Jacob Benjamin Gyllenhaal je synom scenáristky Naomi Foner a režiséra Stephena Gyllenhaala. Jeho prvou väčšou rolou bolo stvárnenie Homera Hickama vo filme Októbrové nebo (1999). Neskôr si zahral si v snímkach ako Donnie Darko (2001), Highway (2002), Deň po tom (2004), Mariňák (2005), Dôkaz (2005), Zodiac (2007), Bratia (2007), Princ z Perzie: Piesky času (2010), Zdrojový kód (2011), Patrola (2012), Bojovník (2015), Nočné zvieratá (2016), Silnejší (2017), Život (2017), Okja (2017), Wildlife (2018), The Sisters Brothers (2018) či Velvet Buzzsaw (2019). Vďaka dráme Skrotená hora (2005) ho nominovali na Oscara a získal cenu BAFTA. Na konte má aj dve nominácie na Zlatý glóbus za výkony vo filmoch Láska a iné závislosti (2010) a Sliedič (2014).

Ukrajinský prezident Petro Porošenko v nedeľu zorganizoval na kyjevskom olympijskom štadióne predvolebný "duel", na ktorom však vystúpil iba on sám. Jeho protikandidát v druhom kole prezidentských volieb, známy komik Volodymyr Zelenskyj, na diskusiu neprišiel a miesto za pultíkom s jeho menom tak zostalo prázdne. Porošenko teda len predstavil svoje priority a nasledovali novinárske otázky. Ďalším špeciálnym úkazom bolo to, že Porošenko rečnil pred prázdnym štadiónom, ktorý má kapacitu 70-tisíc divákov, a diváci sledovali prenos z jeho vystúpenia pred štadiónom.
Oficiálnym dôvodom Zelenského neúčasti bol fakt, že sa dvaja prezidentskí protikandidáti nedokázali dohodnúť na termíne predvolebnej diskusie. Zelenskyj navrhoval, aby sa konala 19. apríla, teda dva dni pred voľbami, zatiaľ čo Porošenko trval na nedeli až natoľko, že v tento sebou vytýčený termín prišiel aj bez súhlasu oponenta.
Zelenskyj pôvodne navrhoval aj to, aby diskusiu viedla expremiérka Julija Tymošenková, ktorá skončila v prvom kole prezidentských volieb na treťom mieste, len tesne za Porošenkom. Tak by podľa Zelenského bola zaručená nestrannosť moderátora, keďže Tymošenková nepodporuje ani jedného z kandidátov.
Zelenskyj, ktorý doteraz nikdy nevykonával žiadnu politickú funkciu, no prezidenta Ukrajiny si už zahral v obľúbenom televíznom seriáli, získal v prvom kole volieb viac než 30 percent hlasov, zatiaľ čo Porošenko si zabezpečil vyše 16-percentnú podporu.
Podľa aktuálneho prieskumu verejnej mienky zverejneného vo štvrtok má Zelenskyj pred ruhým kolom 61-percentnú podporu voličov, zatiaľ čo za Porošenka plánuje hlasovať 24 percent opýtaných.

©2019, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.