14. 3. 2014

FINANČNÁ SPRÁVA: Reakcia na článok týždenníka Plus 7 dní

FINANČNÁ SPRÁVA:
Reakcia na článok týždenníka Plus 7 dní


Reakcia Finančnej správy na článok týždenníka Plus 7 dní zverejneného dňa 13.3.2014 pod názvom „Daňová nočná mora“, autorkou ktorého je Bieliková Juliána

Finančná správa odmieta článok ako celok a je pripravená spochybniť jednotlivé jeho časti a tvrdenia redaktorky. Ak by redaktorka poznala minimum z daňovej problematiky, vedela by, že jej článok je plný nepresností, zavádzania a neprofesionality. Jej neznalosť problematiky spôsobila aj subjektívne konštatácie, ktoré vydávala za fakty. Je iba na škodu redaktorky, že sa na danú problematiku neopýtala finančnej správy, o ktorej píše v článku, pracovníci tlačového oddelenia by jej ju ochotne a odborne vysvetlili. To však neurobila. Miesto toho napísala nasledovné nepravdy a subjektívne hodnotenia.

1. „Úradníci komplikujú a mätú ľudí“.- Redaktorka toto tvrdenie nepodložila žiadnymi argumentmi alebo číselnými údajmi, ktoré by to dokazovali.

2. „Stránka Finančného riaditeľstva, teda daniarov“ – Redaktorke chýba elementárna znalosť, že stránka Finančného riaditeľstva nie je daniarov, ale aj colníkov. Keď stránku finančnej správy hodnotí, predpokladá to jej detailné spoznanie, čo pravdepodobne neurobila, lebo inak by sa takejto nepresnosti nedopustila. Už na úvodnej stránke by sa dozvedela, aká je štruktúra finančnej správy.

3. „Tortúra sa začne aj vtedy, keď sa pokúsite vyplniť daňové priznanie elektronicky pomocou aplikácie eDane. Keď si ju stiahnete, zistíte, že je síce funkčná, čo je milé prekvapenie, ale iba na rok 2012. A to už také milé nie je“ - Daňové priznanie na rok 2012 je iba schválený vzor. Tlačivo na daňové priznanie na rok 2013 je k dispozícii na eDane Java. Ak by sa na to redaktorka opýtala, dostala by vysvetlenie. Takto mohla pokojne vyčítať aplikácii napríklad aj to, že nie je schopná realizovať inkaso. Bol by to rovnaký nezmysel.

4. „Skúsite teda ďalšiu aplikáciu - e-Dane Java. Tá však funguje vskutku zvláštne. A najmä vtedy, ak máte počítač Apple a nie klasické PC. Museli by ste vypnúť veľkú časť ochrany vášho počítača, aby ste ju vôbec spustili.“ Aplikácia eDane Java je prvá aplikácia, ktorá je vôbec dostupná pre počítače Apple. Doteraz nebolo možné tento typ počítačov využívať pre účely elektronickej komunikácie s finančnou správou. Práve takouto cestou umožňujeme prvý raz používateľom operačných systémov Linux, Mac atď. využívať aplikáciu eDane. Doteraz používaná aplikácia eDane Windows bola určená len pre používateľov Windows, teda Microsoft.

5. „A tak začnete opäť blúdiť po portáli Finančnej správy a ak máte šťastný deň, odhalíte v jeho útrobách dobre skrytý elektronický formulár, ktorý vám aj pomôže vypočítavať jednotlivé údaje. Ak sa nezľaknete, že na tomto formulári nikde nie je miesto na podpis daňovníka a prácne si ho vyplníte, po jeho vytlačení s úľavou zistíte, že v tlačenej forme už miesto na podpis je“. – Hneď na hlavnej stránke medzi rýchlymi odkazmi je všetko, čo opisuje redaktorka ako „dobre skryté“ k dispozícii. Intuitívne vyhľadávanie verejnosť oceňuje. Áno, na tlačive nie je miesto na podpis, lebo je to elektronické tlačivo. Ak by tam bola kolonka podpis, potom by skutočne ľudia nevedeli, ako ho majú podpísať. Z tohto logického dôvodu to tam nemôže byť. Stačilo, aby sa redaktorka opýtala, dostala by vysvetlenie. Neurobila tak.

6. „S hrôzou sa pozeráte na vytlačené stránky, sú len prázdnym tlačivom, bez údajov, čo ste tak namáhavo do formulára vpisovali. Kde zmizli, je naozaj záhada. .....s nádejou skúsite dokument uložiť vo formáte PDF a tak ho vytlačíte aj s vašimi údajmi. Lenže strany nesedia, takže to môžete celé rovno zahodiť.“ - Toto je opäť subjektívne tvrdenie, lebo pri zadaní požiadavky tlačiť dostáva subjekt odporúčanie, aby si dokument uložil na plochu a až následne vytlačil. Pri tomto odporúčanom postupe sa to nestane.

7. „Skúšate volať na call centrum, kde sú však aj po niekoľkých pokusoch pracovníci obsadení“. Od 1. 1. – 12. 3.2014 vybavili pracovníci call centra spolu takmer 123 000 dopytov (telefonáty, maily, chaty). Z toho technická podpora predstavovala cca 75 000 dopytov. Finančná správa posilnila pracovisko call centra personálne a aj predĺžila časy, v ktorých sa mohli daňové subjekty na call centrum obrátiť. V posledný deň kedy bolo možné podať daňové priznania sú naši zamestnanci k dispozícii až do 24tej hodiny. Pre ilustráciu, počas prvého mesiaca tohto roka vybavili viac podaní ako za celý minulý rok.

8. „Ani náhodou totiž nečakajte jednoduché rady v jazyku zrozumiteľnom pre bežných ľudí, ale množstvo kostrbato formulovaných odkazov na rôzne paragrafy viacerých zákonov." - Každý zákonný predpis je zrozumiteľne vysvetlený. Na úroveň absolútnej jednoduchosti sa asi nikdy nedostane vzhľadom na zložitosť a odbornosť daňovej problematiky, nie je to návod na zloženie nábytku, ako sa snaží redaktorka zjednodušiť. Napriek tomu sa snažíme o to, aby jednotlivým cieľovým skupinám boli texty prispôsobené podľa miery ich využívania týchto informácií. Inak sú formulované texty pre bežného občana a inak pre daňového poradcu, pre ktorého je problematika jeho každodennou profesiou.

9. „...radšej využije stránku súkromnej firmy, ktorá ponúka elektronické daňové priznanie zadarmo," – Spomenutá firma ponúka zadarmo na vyplnenie elektronické daňové priznanie. Je možné si ho však maximálne vyplniť a vytlačiť. Nie je tam možnosť poslať to na finančnú správu.

10. „...chýbajú konkrétne návody. Je to, akoby ste si kúpili nábytok a v návode by ste našli iba opis jednotlivých častí, chýbal by však postup, ako tieto časti poskladať". – Redaktorka použila citáciu tendenčne, ale opäť nepravdivo. Na portáli finančnej správy je 6 príručiek a návodov + samostatný oddiel Infoservis, kde sú obsiahnuté všetky podstatné informácie k podávaniu daňových priznaní. Navyše odbor služieb verejnosti tieto materiály priebežne dopĺňa, rozširuje a aktualizuje. Na nezrozumiteľnosť návodov na vyplnenie daňových priznaní, sme nezaznamenali ani jednu sťažnosť.

11. „Na stránkach neboli ani aktuálne informácie, kedy budú elektronické priznania v aplikácii k dispozícii." - Nie je to pravda. O aktuálnej situácii sme vydávali 4 tlačové správy, ktoré detailne popisovali termíny a postupy pri podávaní daňových priznaní.

12. „O rady k daniam z príjmov už telefonicky alebo mailom požiadalo takmer 20-tisíc ľudí. Také jasné a zrozumiteľné to teda asi nie je.“ - Táto konštatácia je nelogická a opäť tendenčná. Predpokladáme, že každý rozumný človek chápe našu snahu komunikovať s daňovými subjektmi pozitívne. Inak by potom táto súvislosť prezentovaná redaktorkou logicky znamenala, že ak by finančná správa rady neposkytovala a ich počet by bol teda 0, tak by to znamenalo automaticky absolútnu zrozumiteľnosť a jasnosť. Takéto zjednodušenie vedie k chybnému záveru.

Finančná správa odmieta znenie tohto článku a očakáva uvedenie informácií na pravú mieru. Zároveň ponúka redaktorke Bielikovej Juliáne plnohodnotné uvedenie do problematiky. Časový priestor a personálne zabezpečenie prispôsobíme jej požiadavke. Veríme, že tým pomôžeme redaktorke v budúcej publikačnej činnosti na tému daňovej problematiky a podávania daňových priznaní.