ART FILM FEST NEWS
Prestížne ocenenie Zlatá kamera na tohtoročnom 23. ročníku medzinárodného filmového festivalu Art Film Fest v Trenčianskych Tepliciach a Trenčíne získa kameraman a vedúci Ateliéru kameramanskej tvorby na VŠMU v Bratislave Ján Ďuriš. Jeho meno sa zaradí medzi ocenených velikánov európskeho filmu, ako sú Emir Kusturica, Ulrich Seidl, Roman Polanski, Andrzej Wajda či domáci filmári Juraj Herz a Dušan Hanák.
"Samozrejme, že o kameramanovi filmov, ktoré patria medzi to najlepšie, čo u nás bolo natočené, by sa dalo napísať niekoľko strán. Ale ak by som mal pomenovať to podstatné, prečo je výnimočný, potom je to jedna veta - je precízny, profesionálny, niekedy až prehnane náročný na seba, ale nebráni mu to v tom, že jeho kamera je plná fantázie, rozmachu, výtvarnosti, je stále hľadajúca a odhaľujúca život, jeho drsnú pravdu i skrytú krásu," povedal o novom laureátovi Zlatej kamery viceprezident Art Film Festu a riaditeľ Hercovej misie a Zlatej kamery Peter Hledík.
Ján Ďuriš si prácu kameramana a štúdium na pražskej FAMU vysníval, už keď chodil do deviatej triedy na základnej škole. Na štúdiá nastúpil v 70. rokoch, v ročníku mal neskôr známych filmových režisérov ako Agnieszku Holland, tzv. pražskú školu juhoslovanských režisérov, Dušana Trančíka, Fera Feniča a aj Petra Hledíka.
V hranej tvorbe debutoval v roku 1979 filmom Jána Zemana Hra na telo. Jeho najzaujímavejšie projekty vzišli z takmer tri desaťročia trvajúcej spolupráce s režisérom Jurajom Jakubiskom, s ktorým nakrútil až päť filmov. Za film Nejasná správa o konci sveta získal na Medzinárodnom filmovom festivale v Montreale v roku 1997 Cenu za kameru a nomináciu na Českého leva. Tá sa mu ušla aj za kameru vo veľkofilme Bathory. Svoj obrazový rukopis vložil aj do Jakubiskových filmov Post coitum (2004) či Pehavý Max a strašidlá (1987). Ako kameraman figuruje aj v pripravovanej Slovanskej epopeji.
Copyright © TASR 2015