Art Film Fest News
Art Film Fest uvedie vo svojom oficiálnom programe aj víťaza najdôležitejšieho svetového festivalu japonskú snímku Zlodeji (Manbiki kazoku, 2018) režiséra Hirokazu Koreedu aj vďaka spoločnosti Film Europe (sekcia Be2Can Starter).
V Medzinárodnej súťaži hraných filmov sa predstaví aj snímka Jeden deň (Egy nap, 2018), o ktorej režisérka Zsófia Szilágyi uviedla, že je svojským „manželským trilerom“. Z Cannes si odniesla Cenu FIPRESCI za najlepší debut. Na najprestížnejšom svetovom filmovom podujatí mal premiéru aj súťažný film Náklad (Teret, 2018) režiséra Ognjena Glavonića. Divákov vezme na cestu kamiónom z Kosova do Belehradu počas bombardovania v roku 1999.
Ešte ďalej do minulosti sa publikum vydá s nostalgickou spomienkou na 80. roky minulého storočia v Leningrade, ktorou je film Leto (2018). Jeho režisér Kiril Serebrenikov sa premiéry vo Francúzsku nemohol zúčastniť, keďže je od jari v domácom väzení. Poľský tvorca Pawel Pawlikowski sa canneského festivalu osobne zúčastnil a odniesol si z neho Cenu za najlepšiu réžiu. Jeho romanca Studená vojna (Zimna wojna, 2018) sleduje vášnivý vzťah na pozadí udalostí 50. a 60. rokov v Poľsku a Francúzsku. Oba tituly premietne Art Film Fest v sekcii Európske zákutia, podobne ako hraný film dokumentaristu Sergeja Loznicu – Donbas (Donbass, 2018). Obraz hybridnej vojny na Ukrajine sa nevyhýba čiernemu humoru a podobne ako predchádzajúce Loznicove tituly, už od uvedenia vzbudzuje kontroverzie. Loznica získal v Cannes cenu za réžiu v sekcii Un certain regard.
Snímku Ľadové peklo (Arctic, 2018) režiséra Joea Pennu označil časopis Variety za jeden z najlepších filmov, ktoré tohtoročný festival v Cannes uviedol vo svojom programe. Cestu Madsa Mikkelsena zamrznutou planinou za záchranou vlastného života zaradil Art Film Fest do sekcie Okolo sveta. Jej súčasťou je aj najnovšie dielo režiséra Spikea Leeho, film BlacKkKlansman (2018) o infiltrácii afroamerických policajtov do Ku Klux Klanu. Diváci ho v Cannes odmenili osemminútovým „standing ovation“ a porotcovia Veľkou cenou poroty. Jedným z filmov sekcie Amfiteáter bude životopisný dokument Whitney (2018), kvôli ktorému režisér Kevin Macdonald vyspovedal desiatky osôb, blízkych speváčke počas jej búrlivého života. Pravdy i klamstvá o speváckej legende si diváci budú môcť po premiérovom uvedení v Cannes vypočuť a pozrieť na obrovskom plátne košického amfiteátra.
Počas 9 dní svojho trvania privíta Art Film Fest množstvo tvorcov a tvorkýň z celého sveta, viacero z nich nebude opúšťať Košice „naprázdno“. Cenou Hercova misia odmeňuje festival osobnosti za mimoriadny prínos v oblasti hereckého umenia. Počas 26. ročníka sa laureátkami ocenenia stanú dve herečky – jedna zo Slovenska, druhá z Českej republiky. Tou domácou bude Zuzana Mauréry, viacnásobná držiteľka národných filmových cien Slnko v sieti, obľúbená filmová, televízna i divadelná herečka, ktorej aktivity siahajú aj za hranice rodnej krajiny.
Ivana Chýlková patrí medzi najobsadzovanejšie herecké hviezdy našich západných susedov, je držiteľkou Českého leva a trikrát sa stala aj najobľúbenejšou televíznou herečkou v ankete TýTý. Okrem filmového plátna a televíznej obrazovky je aktívna aj na divadelných doskách, a podobne ako Zuzana Mauréry, okrem činohry pôsobí aj na muzikálovej scéne.
Výrazný prínos v oblasti kinematografie oceňuje Art Film Fest každoročne cenou Zlatá kamera. Tento rok ju získa dvojica tvorcov s nezameniteľným rukopisom a širokým medzinárodným ohlasom. Agnieszka Holland je významná poľská filmová a televízna režisérka a scenáristka, ktorej sa podarilo presadiť aj v zahraničí. Má na svojom konte dve nominácie na Oscara, za film Európa, Európa (Europa, Europa, 1990) získala Zlatý glóbus a jej miniséria Horiaci ker (Hořící keř, 2013) si na svoje konto pripísala 11 Českých levov. Za film Cez kosti mŕtvych (Pokot, 2017) získala na minuloročnom Berlinale Strieborného medveďa. Oba spomenuté celovečerné filmy Art Film Fest premietne vo svojom programe.
Alexej German ml. je synom slávneho sovietskeho režiséra Alexeja Germana a vnukom spisovateľa Jurija Germana. Jeho filmy, ktoré zasahujú divákov spôsobom rozprávania i uhrančivou atmosférou, získali viacero ocenení na najvýznamnejších svetových festivaloch. Za snímku Pod elektrickými oblakmi (Pod električeskymi oblakami, 2015) si z Berlína odniesol Strieborného medveďa za výnimočný umelecký prínos. Tento rok na berlínskom festivale premiéroval svoj najnovší film Dovlatov (2018), zobrazujúci situáciu umelcov, ktorých talenty dusil komunistický režim na začiatku 70. rokov. A opäť bol odmenený Strieborným medveďom.
Cenu Prezidenta Medzinárodného filmového festivalu Art Film Fest tento rok preberie Fero Fenič, výrazná osobnosť českej a slovenskej audiovizuálnej kultúry. Autor hraných i dokumentárnych filmov, zakladateľ nezávislej filmovej a televíznej spoločnosti Febio a festivalu Febiofest, uvedie na festivale vlastnú programovú sekciu Fero Fenič pozýva. Predstaví v nej svoje vlastné diela, ale aj snímky, ktoré ho výrazne zasiahli či prekvapili ako diváka.
Dohromady viac ako 200 celovečerných a krátkometrážnych filmov, desiatky inšpiratívnych hostí a bohatý sprievodný program ponúkne Art Film Fest v Košiciach v dňoch 15. až 23. júna 2018.