22. 1. 2015

RTVS NEWS

RTVS NEWS


Aliancia za rodinu do dnešného dňa neoslovila Rozhlas a televíziu Slovenska (RTVS) so žiadosťou o vysielanie spotov k referendu vypísanému na 7. február. Generálny riaditeľ RTVS Václav Mika o tom dnes informoval Radu RTVS. Do dnešného poludnia “sme nedostali ani požiadavku, ani objednávku na takýto spot a dokonca ani nie na posúdenie tohto spotu,“ konštatoval pre médiá Mika počas rokovania rady rádiotelevízie. Postoj RTVS má dve polohy. Prvá vychádza z toho, že zákon o referende vôbec nehovorí o kampani a ani politickej reklame. Druhá je založená na tom, že RTVS pred politickou reklamou, ak ju zákon vyslovene neprikazuje, uprednostňuje poskytnutie vysielacieho času v spravodajstve a publicistike. “Ak nám zákon určoval, aký priestor máme vyčleniť politickým stranám a hnutiam na propagáciu, vždy sme ho dali formou relácie, nie reklamy,“ dodal pre médiá Mika a pripomenul, že súčasný manažment RTVS sa reklame vo vysielaní vyhýba.
Šéf RTVS sa venoval aj účinkovaniu moderátorky Natálie Žembovej v spote Aliancie za rodinu k referendu. “Nemusíme nič mediálne riešiť, pretože kolegyňa je na riadnej materskej dovolenke ako náš zamestnanec, mediálne nie je činná. Čo sa týka toho, že je stále v pracovnom pomere a na materskej dovolenke, tak to budeme riešiť samozrejme s ňou, po dohode s ňou a pracovnoprávne,“ uviedol šéf RTVS. O účinkovaní Natálie Žembovej v spote pred tým, ako to zverejnili médiá, v RTVS nevedeli. “Aktuálne sa podrobne zaoberáme detailnou analýzou skutočností tohto prípadu. Akékoľvek závery by boli v tejto chvíli predčasné,“ uvádza sa v stanovisku RTVS, ktoré SITA poskytla manažérka marketingu a komunikácie s verejnosťou RTVS Dominika Šulková.
Spoty k referendu nebudú vysielať súkromné televízie Markíza, Joj ani verejnoprávny RTVS. RTVS pripomína, že tzv. politickú reklamu nevysielali ani pred vlaňajšími voľbami prezidenta, poslancov do Európskeho parlamentu aj do orgánov samosprávy obcí. “RTVS využil zákonné právo nevyčleniť priestor na vysielanie reklamy súvisiacej s referendom 7. februára. Témami referenda sa budeme zaoberať v našich spravodajských ako aj diskusných reláciách,“ uvádza sa v stanovisku RTVS.
Žiaden zákon exaktne vysielateľom neprikazuje ani nezakazuje vysielanie kampane k referendu, tvrdí Rada pre vysielanie a retransmisiu (RVR). "To znamená, že vysielateľ nie je povinný reklamné spoty súvisiace s referendom odvysielať. Ak sa rozhodne kampaň vysielať, musí dbať na dodržanie ustanovení, ktoré by vysielaním mohli byť porušené," konštatovala pre SITA minulý týždeň hovorkyňa RVR Lucia Jelčová. Pod hrozbou sankcií je zakázaná napríklad politická a náboženská reklama. "Zákon o spôsobe vykonania referenda v znení neskorších predpisov nijakým spôsobom nerieši kampaň v elektronických médiách ani ďalšie otázky vysielania v období pred konaním referenda," pripomenula v tejto súvislosti Šulková. S týmto názorom sa stotožňuje aj televízia Markíza. Aliancia za rodinu, ktorej petícia referendum iniciovala, rozhodnutie médií nevysielať spoty kritizuje. Katolícka televízia Lux nemá problém s vysielaním spotov Aliancie za rodinu k referendu.
Referendum o rodine sa bude konať v sobotu 7. februára od 7:00 do 22:00. Uskutoční sa na základe petície Aliancie za rodinu. Tí, čo prídu k referendovým urnám, budú môcť odpovedať na tri otázky: 1. Súhlasíte s tým, aby sa manželstvom nemohlo nazývať žiadne iné spolužitie osôb okrem zväzku medzi jedným mužom a jednou ženou? 2. Súhlasíte s tým, aby párom alebo skupinám osôb rovnakého pohlavia nebolo umožnené osvojenie (adopcia) detí a ich následná výchova? 3. Súhlasíte s tým, aby školy nemohli vyžadovať účasť detí na vyučovaní v oblasti sexuálneho správania či eutanázie, ak ich rodičia alebo deti samy nesúhlasia s obsahom vyučovania? Náklady na referendum by mali dosiahnuť približne 6,3 milióna eur.

©2015, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.