29. 3. 2018

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS 

Médiá v Spojených štátoch naďalej pozorne sledujú situáciu na Slovensku. Renomovaný zahraničnopolitický spravodajský portál Christian Science Monitor (CSM), ktorý naposledy písal o Slovensku v súvislosti s Marianom Kotlebom v roku 2016, vyzdvihol tento týždeň hnutie mladej slovenskej generácie za normálnosť a skutočné zmeny. 
"Toto hnutie poháňané mladými ľuďmi už zvrhlo slovenského premiéra a jeho vládu. Ale desaťtisíce protestujúcich sa nezastavili a pokračujú, kým neuvidia dôkazy, že zmeny v Bratislave nie sú len kozmetické," napísala v stredu Sara Millerová-Llanová, vedúca európskej kancelárie tohto média. 
Christian Science Monitor býval v minulosti celonárodným denníkom, neskôr prešiel na verziu on-line a v tlačenej podobe vydáva len týždenník. Médium je uznávané pre svoje dôsledné a objektívne zahraničné spravodajstvo a vyhýbanie sa senzáciám a bulváru. Jeho reportéri získali sedem Pulitzerových cien, napríklad aj za reportáže o masových popravách v Bosne.
O Slovensku naposledy CSM písal v roku v 2016 v súvislosti so vzostupom populizmu a pravicového extrémizmu a vstupom strany Mariana Kotlebu do parlamentu. Autorkou rozsiahleho analytického článku bola vtedy práve Sara Millerová-Llanová. Teraz sa táto novinárka pozrela na situáciu na Slovensku opäť a popísala - podľa nej - "najväčšiu ukážku moci verejnosti od nežnej revolúcie".
"To, čo sa začalo ako pobúrenie z vraždy mladého novinára, sa počas uplynulého mesiaca premenilo na masové verejné hnutie za ukončenie rodinkárstva v tejto postkomunistickej krajine," napísala Llanová.
Ostrú kritiku bývalého predsedu slovenskej vlády Roberta Fica zverejnil v stredu aj denník The Washington Post, a to hneď v dvoch materiáloch. Prvý napísal reportér týchto novín z Berlína Griff Witte, a druhý materiál vyšiel z pera Jasona Rezaiana, novinára, ktorý sa téme Slovenska venoval už viac ráz.
"Pokojné povstanie, ktoré transformovalo politiku v tejto krajine, je výraznou protiváhou globálnych trendov, ktoré, zdá sa, sú naklonené lídrom ochotným ohýbať podľa vlastnej vôle pravidlá, normy a inštitúcie," uviedol Witte a spomenul Čínu, Rusko, Turecko, USA, Maďarsko i Poľsko. V týchto i ďalších krajinách sa podľa neho politické prúdy naklonili smerom ku konsolidácii moci, nacionalistickej rétorike a intolerancii voči konkurenčným názorom.
Rezaian uvádza vyjadrenie editora spravodajského servera Aktuality.sk Petra Habaru o tom, že bývalý redaktor tohto portálu Ján Kuciak a jeho snúbenica Martina Kušnírová zanechali po sebe dôležitý odkaz - boli zlomyseľne zavraždení len preto, že chceli zmeniť Slovensko na lepšie miesto. "Zostáva len dúfať, že ich príklad bude inšpirovať ďalšiu generáciu - a nielen na Slovensku," dodal Rezaian.

Šesť osôb vrátane troch údajných novinárov zadržali mexické úrady v súvislosti s vraždou novinára Carlosa Rodrigueza, ktorého dobodali v januári v meste Nuevo Laredo v mexickom štáte Tamaulipas. Informovala o tom v stredu agentúra DPA.
Medzi zadržanými je údajne aj bývalý starosta Nuevo Laredo.
Rodrigueza zavraždili neznámi páchatelia, keď vo svojom aute zastavil na križovatke v Nuevo Laredo na červenú. Prokuratúra v Tamaulipase uviedla, že Rodriguezova vražda súvisela s jeho novinárskou prácou, a zároveň vylúčila, že by za ňou mohol stáť organizovaný zločin.
Rodriguez pracoval pre denník El Diario de Nuevo Laredo a písal aj pre portál Horizonte de Matamoros. Podľa svojho syna Carlosa mal nepriateľov medzi novinármi aj politikmi.  


Copyright © TASR 2018

Americká internetová spoločnosť Facebook sa rozhodla ukončiť spoluprácu s podnikmi, ktoré sa zaoberajú zhromažďovaním údajov o spotrebiteľoch a pomáhajú inzerentom pri zameriavaní reklamy na používateľov sociálnych sietí. Firma tak reaguje na škandál okolo svojho prístupu k osobným údajom. Informovala o tom dnes agentúra Reuters.
Facebook po roky poskytoval inzerentom možnosť, aby zameriavali svoje reklamy na konkrétnych užívateľov na základe údajov zozbieraných podnikmi, ako sú Acxiom či Experian. Teraz sa však tento systém s označením Partner Categories rozhodol ukončiť.
"Hoci je to v odvetví bežná prax, domnievame sa, že tento krok, teda ukončenie (Partner Categories) počas šiestich mesiacov, pomôže zlepšiť súkromie ľudí na facebooku," uviedla spoločnosť Facebook. Odmietla sa však vyjadriť k tomu, aký vplyv bude mať tento krok na jej príjmy z reklamy.
Spoločnosť Facebook sa v posledných dňoch stala stredobodom pozornosti kvôli správam, že britská analytická firma Cambridge Analytica neoprávnene získala informácie o 50 miliónoch užívateľov facebooku a využila je mimo iného pri vývoji softvérových nástrojov na podporu volebnej kampane Donalda Trumpa v roku 2016.

Copyright © ČTK 2018