RVR NEWS
Slovenskú mediálnu legislatívu v blízkej budúcnosti významne ovplyvní nová podoba smernice EÚ o audiovizuálnych mediálnych službách (AVMS). Novelu smernice, ktorá sprísňuje ochranu maloletých a pravidlá pre reklamu a zavádza 30-percentné kvóty na európske videá na požiadanie schválil Európsky parlament (EP) 2. októbra. Smernicu následne 6. novembra schválila aj Rada (ministrov) EÚ a 28. novembra bola zverejnená v Úradnom vestníku EÚ. Nová verzia smernice o audiovizuálnych mediálnych službách vstúpi do platnosti 18. decembra a Slovensko je povinné ju implementovať do augusta 2020, agentúru SITA o tom informovala Rada pre vysielanie a retransmisiu (RVR). Rada upozornila, že „najvýraznejšou a najdiskutovanejšou zmenou je regulácia obsahu platforiem pre zdieľanie videí, napríklad v rámci YouTube a videobsahu sociálnych sietí, ako je medzi inými Facebook. Úpravy sa dotknú aj televíznych vysielateľov, poskytovateľov audiovizuálnych mediálnych služieb na požiadanie, ako sú Netflix či Voyo, či regulačných orgánov členských štátov EÚ.“
RVR ďalej v tlačovej správe, ktorú SITA poskytla jej hovorkyňa Ivana Furjelová, pripomína, že okrem iných zmien smernica o AVMS výrazne posilňuje pozíciu ERGA (The European Regulators Group for Audiovisual Media Services). Ide o poradný orgán Európskej komisie pre oblasť audiovizuálnych médií a aktuálne ERGA predsedá riaditeľ Kancelárie RVR Ľuboš Kukliš.„ERGA sa stala orgánom oficiálne uznaným legislatívou EÚ, čo nás inštitucionálne zaväzuje podieľať sa na rozhodnutiach o mediálnom prostredí,“ cituje RVR vyjadrenie Kukliša na plenárnom zasadnutí vedenia ERGA, ktoré sa konalo symbolicky v deň schválenia novej smernice 6. novembra. Kukliš ho viedol po prvý raz od svojho zvolenia za predsedu ERGA v auguste tohto roka. „Na prvý pohľad by sa mohlo zdať, že nová právna úprava výrazne nemení súčasné fungovanie platforiem pre zdieľanie videí a ich reguláciu. Ovplyvní však aj najväčších hráčov v tejto oblasti, akými sú YouTube a Facebook. Prístup k regulácii bude veľmi inovatívny,“ dodal Kukliš, ktorý sa domnieva, že sme svedkami zrodu úplne novej mediálnej regulácie.
Nová legislatíva sa vzťahuje na prevádzkovateľov televízneho vysielania, ako aj na platformy prinášajúce zdieľané videá, a to vrátane priamych prenosov, prípadne ponúkajúce videá na požiadanie - akými sú Netflix, YouTube alebo Facebook, médiá o tom po schválení upravenej smernice v EP informovala tlačová atašé EP na Slovensku Soňa Mellak. Poskytovatelia audiovizuálnych mediálnych služieb budú zodpovední za prijatie opatrení voči obsahu, ktorý podnecuje násilie, nenávisť a terorizmus, pričom obsah s bezdôvodným násilím či pornografiou bude podliehať najprísnejším pravidlám. Platformy prinášajúce zdieľané videá budú musieť rýchlo reagovať na obsah, ktorý bude užívateľmi označený ako škodlivý. Nová právna úprava však nezavádza povinnosť automatického filtrovania obsahu ešte pred jeho nahratím do katalógu platformy. Europarlament trval na tom, aby mali tieto platformy povinnosť vytvoriť efektívny a ľahko použiteľný mechanizmus, ktorý by užívateľom umožnil nahlásenie škodlivého obsahu.
Súčasťou zmien sú aj prísnejšie pravidlá pre reklamu, umiestňovania produktov v televíznych programoch určených pre deti a obsahu dostupného prostredníctvom platforiem ponúkajúcich videá na požiadanie. Reklama by mala tvoriť maximálne 20 percent denného vysielania, v čase od 6:00 do 18:00. Pritom smernica zároveň ruší aktuálne obmedzenie jej trvania na 12 minút počas každej hodiny, a maximálne 20 percent hlavného vysielacieho času, teda od 18:00 do polnoci. Vyjednávači EP tiež zaistili, aby poskytovatelia audiovizuálnych mediálnych služieb nespracúvali nimi získané dáta za účelom ich komerčného využitia, vrátane profilovania a cielenej reklamy.
Europoslanci v snahe o podporu európskeho filmu presadili, aby 30 percent obsahu v katalógoch platforiem ponúkajúcich videá na požiadanie tvorili európske diela. Platformy videí na požiadanie by zároveň mali prispieť k rozvoju európskej audiovízie, a to buď priamymi investíciami do obsahu, alebo príspevkom do vnútroštátneho fondu. Výška príspevku od platforiem by v každom členskom štáte mala byť úmerná ich príjmom za videá na požiadanie v danej krajine. Malo by pritom ísť o členský štát, v ktorom má platforma svoje sídlo, alebo krajina, z ktorej pochádzajú všetci alebo väčšina jej divákov či poslucháčov.
©2018,
Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva
vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto
správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a
uvedených agentúr je výslovne zakázané.