Ceny české filmové kritiky 2018
Najlepším českým filmom roku 2018 bol podľa filmových novinárov film režiséra Roberta Sedláčka Jan Palach. Jeho producenti dnes na slávnostnom večere v pražskom Divadle Archa prevzali Cenu českej filmovej kritiky. Ocenenie za najlepšiu réžiu dostal Olmo Omerzu vďaka road-movie Všetko bude. Najlepší scenár napísali podľa kritikov Tomáš Pavlíček a Lucie Bokšteflová ku komédii Chata na predaj. Celkom získalo cenu osem titulov zo 14 nominovaných.
Kým v nomináciách na České levy, ktoré sa budú odovzdávať 23. marca, dominuje politický thriller Toman o vývoji v povojnovom Československu, na Cenách českej filmovej kritiky nezískal tento film nomináciu ani jednu. Ako najlepší minuloročný film ohodnotili kritici snímku Jan Palach. Filmoví novinári ho nominovali aj v kategórii réžia, scenár, najlepší herec, najlepšia herečka a objav roka, a bol tak favoritom dnešného večera.
Dráma Jan Palach mala premiéru vlani 21. augusta na výročie augustovej okupácie z roku 1968. Na rozdiel od trilógie Agnieszky Hollandovej Horiace ker, ktorej dej sa začína okamihom študentovho sebeupálenia, Sedláčkov film sleduje posledný rok a pol Palachova života. Ukazuje, ako sa zmenila atmosféra vo vtedajšom Československu, akým vývojom prešlo jeho vnímanie spoločnosti a snaží sa ukázať, čo ho viedlo k jeho činu.
Ďalšie ocenenie si medzi seba dnes večer rozdelilo sedem snímok. Dve sošky si nakoniec odniesli tvorcovia Hovorov s TGM. Debutujúci režisér Jakub Červenka bol vyhlásený Objavom roka a predstaviteľ Tomáša Garrigua Masaryka Martin Huba získal ocenenie za najlepší herecký výkon. Nadviazal tak na minuloročný úspech Karla Rodena, ktorý v biografickej dráme Masaryk Julia Ševčíka stvárnil Masarykova syna Jána. Z herečiek českú filmovú kritiku najviac zaujala Jenovéfa Boková v debute Beaty Parkanovej Chvíľky.
Cenu za réžiu prevzal Olmo Omerzu, tvorca filmu Všetko bude, ktorý vznikol v česko-slovinsko-Slovensko-poľskej koprodukcii. Inšpiráciou pre neho bola policajná správa o trinásťročnom chlapcovi, ktorého v aute zastavila polícia. Omerzu natočil netradičné road-movie o dvoch chlapcoch, ktorí sa v ukradnutom aute vydávajú na cestu cez republiku. Cieľom ich úteku je pocit slobody a túžba niečo zažiť. Akademici snímku nominovali aj do boja o Oscara v kategórii cudzojazyčných filmov, do užšej nominácie sa však neprebojoval.
Najlepším dokumentom bol vlani podľa kritikov snímku Až príde vojna, ktorý nakrútil Jan Gebert.
V kategórii audiovizuálny počin obdržali cenu Ján a Václav Švankmajer za výtvarnú štylizáciu posledného celovečerného filmu Jána Švankmajera Hmyz. Hokejový dokument Ondreja Hudečka Nagano Tapes zvíťazil v kategórii Mimo kino. Tou chcú kritici upozorniť na počiny mimo klasickú kinodistribúciu, ktoré vznikajú pre televíziu či internet a robia českú audiovizuálne kultúru rozmanitejšie, ale zároveň bývajú menej vidieť.
O cenách rozhodlo zhruba päť desiatok novinárov zo Združenia českej filmovej kritiky. Ich hlasovanie je verejné, výsledky sú dostupné na webových stránkach www.filmovakritika.cz.
Copyright © ČTK 2019