RADA RTVS
Poslanec konkrétne poukázal na argument RTVS, že v dôsledku koronakrízy nebolo možné sa osobne stretávať s respondentmi vzhľadom na ich neochotu, ale i prijaté nariadenia obmedzujúce osobný kontakt a stretávanie sa ľudí. „Respondenti, ktorí majú odpovedať na háklivé investigatívne témy, sú dlhodobo neochotní stretnúť sa s redaktormi. Pýtam sa preto, či to nie je skôr výhovorka,“ povedal Čekovský. „Napokon, aj pri príprave spravodajských šotov sa stretávali s respondentmi," poznamenal koaličný poslanec, ktorý je prevdčený, že presunutie „investigatívcov“ do obyčajného spravodajského formátu nie je šťastné ani vhodné.
Chuguryan uznáva poznámku o dlhodobej neochote odpovedať na nepríjemné otázky, no poukázal na to, že práve v dôsledku epidemiologických nariadení nie je možné niekoho nútiť k stretnutiu a žiadať odpovede, rovnako je oveľa ťažšie získať aj písomné či telefonické odpovede. Zdôraznil, že témy, na ktorých investigatívni redatori oboch relácií pracovali, nezanikli. „Dostali sa do spravodajstva, kde nestratili na aktuálnosti,“ pripomenul s tým, že dlhšie obdobie prípravy a periodicita investigatívnych relácií môže práve v čase obmedzení spôsobiť stratu aktuálnosti témy. Uistil zároveň, že v súčasnosti sa už pripravujú nové relácie, ktoré by sa mali začať premiérovať od 10. mája.
Podľa predsedu Rady RTVS Igora Galla išlo o manažérske rozhodnutie, ktoré v kotenxte všetkých opatrení, potrebných prijať v čase kornakrízy, označil za logické a štandardné.
Člen Rady RTVS Jozef Chudík vníma v Čekovského výhrade aj určitý politický kontext. „Nový koronavírus si vyžiadal vynútenú zmenu i v práci športových redaktorov či tvorcov detských relácií. Pandémia ovplyvnila všetkých, v osobnomm i profesionálnom živote,“ poznamenal.
Čekovský takisto kritizoval predĺženie zmluvy na výrobu relácie Milujem Slovensko na ďalšie tri roky. Podľa predsedu mediálneho výboru náklady vo výške viac ako 3,5 milióna eur sú vôbec najvyššou sumou, ktorú kedy dala RTVS na výrobu zábavnej relácie a v čase avizovaných znížených príjmov z reklamy nie je táto investícia najvhodnejšia.
Generálny riaditeľ RTVS Jaroslav Rezník upozornil, že relácia je jedným z najsledovanejších programov, ktorá má potenciál udržať si svoju divácku atraktivitu a generovať príjmy z reklamy. „Obe najväčšie súkromné televízie prejavili o ňu veľký záujem, dalo nám veľa práce, si ju udržať,“ poznamenal. V pomere kvalita/cena za počet odvysielaných dielov by bolo podľa neho veľkou manažérskou chybou, ak by si reláciu RTVS neudržala.
Rok 2019 skončila RTVS so ziskom 864.563 eur. Vyplýva to z účtovnej závierky RTVS za rok 2019, ktorú v stredu prerokovala a schválila Rada RTVS.
Ako informovala riaditeľka sekcie ekonomiky RTVS Radka Doehring k časti výnosov a nákladov, výnosy dosiahli 129.993.690 eur, čo bolo oproti plánovaným rozpočtovaným výnosom približne o 610.000 eur viac, náklady boli vo výške 129.129.127 eur, teda približne o desať miliónov eur nižšie, ako boli náklady plánované v rozpočte. "Určitú časť tejto sumy tvorí prenos časti platieb z roku 2019 do roku 2020," upozornila Doehring.
V prípade úhrad za služby verejnosti RTVS vybrala 83.219.881 eur, teda o necelý milión viac, ako bolo rozpočtované na rok 2019 (82,3 milióna eur). "Je dôležité povedať, že približne 4,4 milióna eur z týchto príjmov tvorili zaplatené dlhy z minulých rokov, čím sa ukazuje dôležitosť vymáhania týchto pohľadávok," upozornila Doehring s tým, že suma, ktorú sa podarilo vymôcť, bola oproti roku 2018 približne o pol milióna eur vyššia.
Výnos z reklamy tvoril sumu 7,848 milióna eur, o približne 1,5 milióna viac, ako bolo plánované v rozpočte. "Na najväčšom náraste sa podieľal sponzoring relácií," priblížila finančná riaditeľka RTVS.
V prípade nákladov boli najväčším položkami náklady na mzdy (26.325.289 eur), ktoré narástli o necelé tri milióny eur. "Podpísala sa pod to valorizácia, vyplatenie 13. platu, ale takisto aj to, že prvýkrát sme tvorili rezervu na odchodné, a to vo výške 690.000 eur," uviedla Doehring. Táto rezerva nebola plánovaná v rozpočte, vývoj však umožnil jej tvorbu, dodala.
"Druhou najväčšou nákladovou položkou boli náklady na výrobu, proti roku 2018 a výške 36,5 milióna eur vzrástli na 40,45 milióna eur," priblížila Doehring.
Rada schválila rozdelenie zisku 43.228 eur v prospech rezervného fondu a 821.335 eur na pokrytie straty z minulosti. Celková strata z minulých období sa tak znížila na 33.784.409 eur.
Pandémia nového koronavírusu a vynútené reštrikcie s ňou súvisiace budú mať citeľný dosah aj na príjmy RTVS z reklamy. "Predpokladaný pokles je na úrovni troch miliónov eur," informovala na stredajšom rokovaní Rady RTVS vedúca sekcie ekonomiky verejnoprávneho vysielateľa Radka Doehring.
Zníženie príjmov súvisí najmä s odložením najväčších športových udalostí v tomto roku, majstrovstiev sveta v hokeji, majstrovstiev Európy vo futbale i olympijských hier v Tokiu. Vysielanie športových podujatí sa malo výrazne podpísať na reklamných príjmoch, ktoré boli v rozpočte RTVS na rok 2020 plánované vo výške 8,3 milióna eur.
Doehring priblížila, že podľa predikcie spoločnosti Media RTVS, predajcu vysielacieho priestoru verejnoprávneho vysielateľa, sa odhaduje strata 2,7 milióna eur na televíznej reklame (vrátane telešopingu a sponzoringu) a približne 300.000 eur na rozhlasovej reklame.
Finančná riaditeľka RTVS informovala, že deficit z väčšej časti vykryje pokles pôvodne plánovaných výdavkov na mzdy a odvody interných zamestnancov, mali by byť približne o 1,9 milióna eur nižšie. "To súvisí s faktom, že sme nespustili štvrtý okruh Šport a neprijali sme 43 nových zamestnancov na zabezpečenie tohto programového okruhu," vysvetlila. Približne 1,1 milióna eur sa podľa nej ušetrí aj na znížení samotných výrobných nákladov na športové programy.
Copyright © TASR 2020