MEDIA NEWS
Vatikánsky rozhlas (Radio Vaticana) si v piatok pripomenul 90. výročie začiatku svojho vysielania. Informovala o tom agentúra AFP.
Pápež František pri tejto príležitosti povedal: "Rozhlas má peknú vlastnosť - prináša hovorené slovo aj do najodľahlejších miest".
Vatikánsky rozhlas, ktorý v súčasnosti vysiela v niekoľkých desiatkach jazykov, založil pápež Pius XI. po zriadení mestského štátu Vatikán v roku 1929. Na pomoc si prizval jedného z vynálezcov rozhlasu Guglielma Marconiho.
Radio Vaticana bolo slávnostne uvedené do prevádzky 12. februára 1931 pápežovým príhovorom v latinčine. Jeho nasledovník Pius XII. vo svojom vianočnom príhovore v roku 1942 využil toho médium, aby upozornil na hrôzy holokaustu, pripomína AFP.
Vatikánsky rozhlas od roku 1995 vysiela cez satelit, dostupný je však aj prostredníctvom internetu alebo krátkovlnných prijímačov. Jeho programy retransmisiou šíria nespočetné miestne katolícke rozhlasové stanice.
Rozhlasová stanica Vatikánu má v súčasnosti 350-členný štáb zložený z pracovníkov zo 69 krajín sveta. Vysiela v 41 jazykoch vrátane latinčiny, arabčiny, čínštiny, hindčiny, ruštiny či konžštiny.
Zamestnanci tejto stanice, ktorej hlavné sídlo je v rímskom paláci neďaleko rieky Tiber, sú zodpovední aj za mnohojazyčný spravodajský portál Svätej stolice Vatican News, ktorý má aj slovenskú verziu.
K svojim 90. narodeninám spustil Vatikánsky rozhlas prvé špecializované online kanály v angličtine, francúzštine, taliančine, španielčine, portugalčine, nemčine a arménčine.
Koaličný partner poľskej vládnucej strany Právo a spravodlivosť (PiS), strana Dohoda, nepodporí navrhovanú daň z reklamy pre neštátne subjekty, proti zavedeniu ktorej protestujú niektoré tamojšie médiá. Informovala o tom v sobotu agentúra AP.
Piatkové vyhlásenie strany Dohoda znamená, že vládna koalícia nemusí mať dostatok hlasov pri pokuse schváliť v parlamente túto navrhovanú legislatívu. "Podľa nás (daň) môže priniesť poľským podnikom, médiám a ľuďom veľa negatívnych účinkov. Strana Dohoda preto nevidí žiadnu možnosť, ako podporiť tento zákon v jeho súčasnej podobe," uviedla strana vo vyhlásení.
Nová daň, ktorá má nadobudnúť účinnosť neskôr v tomto roku, bude platená z výnosov z reklamy televíznych a rozhlasových vysielateľov, tlačených médií a internetových mediálnych spoločností. Štátne médiá budú od tejto povinnosti oslobodené.
Poľský premiér Mateusz Morawiecki vyhlásil, že táto daň je súčasťou celoeurópskeho úsilia o zdanenie globálnych technologických gigantov, ako sú Google alebo Facebook, ale mnoho nezávislých médií tvrdí, že ňou budú nespravodlivo zasiahnuté aj ony. Morawiecki uviedol, že ide o "poplatok solidarity", ktorý "vytvorí lepšie podmienky pre rozvoj slobodných médií" a pomôže financovať verejné zdravotníctvo a sektor kultúry.
Daň však prichádza v čase, keď mnohé mediálne spoločnosti v dôsledku pandémie zasiahlo znižovanie príjmu z reklamy aj strata príjmov z iných oblastí podnikania.
Hlavná poľská súkromná televízia TVN a rozhlasové stanice v krajine na protest proti tejto navrhovanej dani prerušili v stredu svoje vysielanie a noviny začiernili svoje titulné stránky. Podľa nich môže byť zavedenie novej dane pre mnohé z nich likvidačné. Ako pripomína DPA, do tohto protestu sa zapojilo približne 45 poľských súkromných médií.
Copyright © TASR 2021
Čistý zisk amerického mediálneho koncernu Walt Disney Co. za október až december prudko klesol. Pandémia koronavírusu podnikanie koncernu poškodila predovšetkým tým, že musel zatvoriť svoje zábavné parky. Čistý zisk spoločnosti v jej účtovnom prvom kvartáli oslabil na 17 miliónov dolárov z úrovne 2,1 miliardy dolárov v rovnakom období predošlého roka. Tržby konglomerátu sa znížili o 22 percent na 16,25 miliardy dolárov.
Bez zahrnutia jednorazových položiek však spoločnosť Walt Disney za október až december vykázala čistý zisk v sume 32 centov na akciu. Išlo o pokles oproti rovnakému kvartálu pred rokom, keď bol upravený zisk na akciu na úrovni 1,53 dolára. Upravený výsledok za účtovný prvý kvartál však prekonal očakávania trhu. Analytici oslovení v prieskume Zacks Investment Research totiž predpokladali, že pôjde o stratu v sume 45 centov na akciu.
Mediálny koncern sa počas pandémie sústredil na streamovacie služby Disney+, ESPN+ a Hulu. V závere účtovného prvého štvrťroka mala služba Disney+ 94,9 milióna predplatiteľov, čo bolo dvojnásobne viac ako pred rokom. Počet predplatiteľov ESPN+ stúpol o 83 percent na 12,1 milióna a streamovacia služba Hulu mala 39,4 milióna predplatiteľov, čo bol rast o 30 percent.
©2021, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.
Európska komisia uverejnila ďalší usmerňujúci vzor štátnej pomoci s cieľom pomôcť členským štátom pri navrhovaní ich národných plánov podpory obnovy a odolnosti v súlade s pravidlami EÚ o štátnej pomoci, pokiaľ ide o podporu digitalizácie spravodajských médií. Nadväzuje tak na uverejnenie jedenástich usmerňujúcich vzorov štátnej pomoci v decembri 2020. V rámci Mechanizmu na podporu obnovy a odolnosti bude musieť každý národný plán vyčleniť minimálne 20 % výdavkov na podporu digitálnej transformácie. Podpora digitálnej transformácie spravodajských médií je nevyhnutná na rozvoj životaschopnosti sektora a na podporu dlhodobého rozvoja online médií a elektronického publikovania. Členské štáty môžu používať osobitnú e-mailovú schránku a horúcu linku, ktorú zriadila Komisia, na otázky týkajúce sa tejto a iných usmerňujúcich šablón.