MEDIA NEWS
Nemecká automobilová skupina Volkswagen (VW) sa pridala k ďalším spoločnostiam, ktoré plánujú zastaviť reklamu na platforme Twitteri po tom, ako ju prevzal Elon Musk. Nový majiteľ totiž v piatok oznámil, že zreviduje pravidlá o regulácii obsahu. TASR o tom informuje na základe správ DPA a Bloomberg.
Koncern VW, najväčší výrobca áut v Európe, "odporúča svojim značkám, aby pozastavili platené aktivity na platforme až do odvolania". "Situáciu pozorne sledujeme a rozhodneme o ďalšom postupe v závislosti od vývoja," dodal VW. Dcérska spoločnosť Volkswagenu Audi už vo štvrtok (3. 11.) uviedla, že zastaví reklamy na Twitteri a bude pokračovať vo vyhodnocovaní situácie.
Americký výrobca automobilov General Motors, farmaceutický koncern Pfizer či britský producent cereálií General Mills oznámili tiež pozastavenie reklám na Twitteri. Obávajú sa Muskových plánov na opätovné preskúmanie zásad regulácie obsahu platformy.
Nový vlastník Twitteru Musk medzitým oznámil, že plánuje prepustiť polovicu pracovnej sily, aby znížil náklady platformy, uviedli zdroje oboznámené so situáciou. Spoločnosť musí tiež nájsť spôsoby, ako sa vyrovnať s nákladmi na úroky z masívnej hromady dlhov.
V piatok Musk uviedol, že spoločnosť zaznamenala "masívny" pokles tržieb a obvinil skupiny aktivistov, že tlačia na inzerentov "pokúšajúc sa zničiť slobodu prejavu v Amerike". Pripomenul, že k poklesu tržieb došlo v predchádzajúcom kvartáli, aj keď sa zatiaľ "nič nezmenilo na regulovaní obsahu".
Twitter zaznamenal pokles príjmov v rámci výsledkov zverejnených v júli a obvinil z toho Muskov návrh na prevzatie platformy za 44 miliárd USD (44,57 miliardy eur) a oslabenie trhu s digitálnou reklamou. Minulý mesiac Musk povedal, že chce, aby bol Twitter "najuznávanejšou reklamnou platformou", v snahe získať si dôveru zadávateľov reklamy pred uzavretím transakcie o prevzatí.
Týždeň po prevzatí Twitteru si tak zamestnanci platformy na celom svete kontrolujú e-maily, aby zistili, či ešte stále majú prácu alebo už dostali výpoveď. Podľa zdrojov z firmy e-mail na ich pracovný účet znamená, že zostávajú a e-mail do ich osobnej schránky je signálom, že boli prepustení.
Twitter sľúbil, že bude informovať pracovníkov v piatok do 9.00 h miestneho času v San Franciscu.
Keď taliansky vynálezca a podnikateľ Guglielmo Marconi uskutočnil v roku 1895 prvé úspešné diaľkové vysielanie a príjem rádiových vĺn, netušil, aký významný objav učinil. Rozhlasové vlny postupne ovládli celý svet a dvadsiate roky minulého storočia sú už úzko späté s rozmachom rozhlasového vysielania. V nedeľu 6. novembra uplynie 100 rokov odvtedy, kedy začala vo Francúzsku vysielať prvá súkromná rozhlasová stanica Radiola.
Prvé pokusy s bezdrôtovým prenosom podnikol vo Francúzsku vynálezca a priemyselník Eugene Ducretet v novembri 1897 zo stožiara Eiffelovej veže. O takmer štvrťstoročie neskôr spustila 24. decembra 1921 práve z tejto dominanty mesta na Seine ako prvá rozhlasové vysielanie stanica Radio Tour Eiffel. Stala sa súčasne prvou štátnou rozhlasovou stanicou vo Francúzsku. Armádny rozhlas Radio Tour Eiffel, vysielajúci okrem správ o počasí a burzových správ tiež koncerty, ukončil pravidelné vysielanie 6. júna 1940.
Po tomto priekopníkovi pravidelného rozhlasového vysielania vo Francúzsku sa ozval v éteri aj prvý súkromný rozhlasový vysielač Radiola. Stalo sa tak 6. novembra 1922, osem dní pred britskou BBC. Vo Francúzsku sa v tom čase nachádzalo asi 200 rozhlasových prijímačov.
Radiola, zastrešená združením výrobcov rozhlasových prijímačov, pravidelne vysielala od 6. novembra 1922 do 28. marca 1924. Nasledujúci deň, 29. marca 1924, bola stanica premenovaná na Radio Paris. K jej znárodneniu došlo 17. decembra 1933.
Prvé rozhlasové správy odvysielala stanica 6. januára 1923. V prvých piatich rokoch vysielania postupne pridala aj športové správy a poslucháči tak mohli počúvať reportáže napríklad z cyklistických pretekov Tour de France.
Radio Paris vysielalo aj počas nacistickej okupácie Francúzka až do oslobodenia Paríža v auguste 1944. V tom čase sa však nachádzalo pod kontrolou nacistov a francúzskych kolaborantov.
Za najstaršiu rozhlasovú stanicu na svete sa považuje KDKA patriaca spoločnosti Westinghouse v Pittsburgu, ktorá spustila v USA pravidelné vysielanie 2. novembra 1920. Začalo sa správou o výsledku amerických prezidentských volieb.
Medzi prvými v Európe bolo aj Československo, kde začala 18. mája 1923 o 20.15 h pravidelne vysielať stanica Radiojournal z vojenského stanu v pražských Kbeloch.
Bratislavská pobočka Radiojournalu fungovala od 3. augusta 1926. Z provizórneho štúdia v sále bývalého dôstojníckeho kasína vo Vládnej budove (terajšia budova Filozofickej fakulty UK) sa vysielalo dvakrát týždenne. Bratislavská odbočka Radiojournalu prešla na každodenné vysielanie ešte v tom istom roku - 2. októbra 1926.
Vysoký komisár Organizácie Spojených národov (OSN) pre ľudské práva Volker Türk v sobotu vyzval nového majiteľa Twitteru Elona Muska, aby na tejto sociálnej sieti zaistil dodržiavanie ľudských práv. Reagoval tak na Muskovo rozhodnutie prepustiť približne polovicu zamestnancov spoločnosti. TASR správu prevzala z agentúry AFP.
Türk uviedol, že prepustenie celého tímu Twitteru pre ľudské práva nie je z jeho perspektívy "veľmi povzbudivým začiatkom". Dodal, že má obavy o "verejný digitálny priestor a úlohu, ktorú v ňom Twitter zohráva".
Vysoký komisár tiež vystríhal pred šírením nenávistných prejavov a dezinformácií a zdôraznil potrebu zaistenia súkromia používateľov.
Musk minulý týždeň dokončil kúpu Twitteru za 44 miliárd dolárov. Vzápätí prepustil viacerých vedúcich predstaviteľov spoločnosti. O prácu prišla aj približne polovica zo 7500 zamestnancov tejto sociálnej siete.
Nový majiteľ Twitteru Musk odôvodnil hromadné prepúšťanie zamestnancov tým, že "spoločnosť stráca viac ako 4 milióny dolárov denne" a preto nemal na výber.
"Rešpektovanie ľudských práv by malo nastaviť mantinely pre používanie a vývoj tejto platformy," upozornil Türk v otvorenom liste, ktorý zverejnil na svojom účte na Twitteri. Zároveň vytýčil šesť základných princípov dodržiavania ľudských práv, na ktoré by mal Musk pri riadení Twitteru dbať. Patria medzi ne napríklad aj transparentnosť, sloboda prejavu a právo na súkromie.
Americká platforma Twitter začala v sobotu (5. 11.) zavádzať nový kontroverzný systém plateného predplatného vo výške 8 USD (8,10 eura) mesačne za overovanie užívateľov. TASR o tom informuje na základe správ AFP a Reuters.
Nová verzia Twitter Blue je nastavená tak, aby užívateľom udelila symbol bielej fajočky na modrom pozadí, ktorý zaručuje pravosť ich profilov na Twitteri a ďalšie výhody, ako napríklad menej reklamy na ich 'nástenkách'.
"Od soboty pridávame skvelé nové funkcie do Twitter Blue," uvádza sa v aktualizácii, ktorá je zatiaľ dostupná len v obchode Apple App Store.
Nový vlastník a šéf Twitteru Elon Musk signalizoval zavedenie poplatkov už začiatkom tohto týždňa v snahe speňažiť sociálnu sieť a znížiť jej závislosť od reklám. Twitter bol doposiaľ pre väčšinu používateľov bezplatný.
V aktualizácii pre zariadenia Apple iOS Twitter uviedol, že nová služba s overením bude dostupná v Spojených štátoch, Kanade, Austrálii, Novom Zélande a Spojenom kráľovstve. "Len čo potvrdíme, že to funguje dobre v prvej skupine krajín a dokončíme preklady, bude to dostupné na celom svete," uviedol Musk v sobotu na Twitteri.
Ale produktová manažérka služby Twitter Esther Crawfordová vo svojom tvíte napísala, že nová služba Twitter Blue ešte nie je aktívna. "Nová služba Blue ešte nie je aktívna, ale niektorí ľudia môžu vidieť, že robíme aktualizácie, pretože testujeme a posúvame zmeny v reálnom čase," napísala na Twitteri.
Overenie pravosti bolo doposiaľ bezplatné a slúžilo ako dôkaz pravosti účtov používateľov, ako sú vlády, novinári, celebrity a športové osobnosti a cieľom predchádzať dezinformáciám.
Kontroverzné plány nového majiteľa Twitteru spustili vlnu negatívnych reakcií. Zvlášť plán na zrušenie moderovania obsahu sociálnej siete, ktorý vyvolal obavy zo zaplavenia Twitteru nenávistnými prejavmi a dezinformáciami. Niekoľko významných inzerentov už pozastavilo svoje reklamy na platforme. Aj OSN v tejto súvislosti pripomenula Muskovi, že "Twitter má zodpovednosť vyhnúť sa rozširovaniu obsahu, ktorý vedie k poškodzovaniu práv ľudí".
Musk medzitým prepustil zhruba polovicu zo 7500 zamestnancov spoločnosti vrátane celého tímu pre ľudské práva. Zvyšní zamestnanci sú svedkami "otrasov v kultúre svojej spoločnosti". Musk odôvodnil hromadné prepúšťanie tým, že "spoločnosť stráca viac ako 4 milióny USD denne", preto nemal na výber.
Kalifornská spoločnosť potrebuje diverzifikovať svoje príjmy a znížiť svoju závislosť od reklamy.
Pokiaľ ide o moderovanie obsahu, Musk tvrdí, že zostáva prioritou Twitteru a že pravidlá sa nezmenili. Obvinil zároveň "skupiny aktivistov" z nátlaku na inzerentov.
Copyright © TASR 2022
Zhruba tisíc demonštrantov sa v piatok zišlo pred sídlom maďarskej štátnej mediálnej spoločnosti MTVA na protest proti zaujatému spravodajstvu a štátom sponzorovanej propagande v prospech populistickej vlády. Demonštranti vyzývali na výmenu riaditeľa spoločnosti a náležité spravodajstvo o nedávnej vlne veľkých protestov a štrajkov maďarských učiteľov a študentov, ktoré napriek ich rozsahu verejnoprávne médiá vo veľkej miere ignorujú. Protest, ktorý pomenovali „blokáda továrne na lži“, zvolal nezávislý opozičný poslanec Ákos Hadházy. Politik je bývalý člen vládnej strany Fidesz a je známy svojím bojom proti korupcii. Na sociálnej sieti Facebook Hadházy podujatie opísal ako „prvý skutočný, rozhodný krok k získaniu straníckych štátnych médií pre verejné blaho, k odvolaniu riaditeľa MTVA, ktorý vyrába správy, a k zákazu platenej propagandy zákonom“.Maďarská vláda nacionalistického premiéra Viktora Orbána je často obviňovaná z obmedzovania slobody tlače a demokracie v krajine. Mimovládna organizácia Reportéri bez hraníc vlani zaradila Orbána na svoj zoznam predátorov slobody tlače.
Copyright © SITA 2022