Hodnotenie náboženského vysielania v rámci vyhodnotenia programovej služby STV za rok 2006
Slovenská televízia má poskytovať vo svojom vysielaní programovú službu, ktorej prioritou nie sú náboženské programy, avšak musí rozvíjať kultúrnu identitu obyvateľov Slovenskej republiky bez ohľadu na ich pohlavie, rasu, farbu pleti, jazyk, vek, vieru a náboženstvo, politické či iné zmýšľanie, národný alebo sociálny pôvod, príslušnosť k národnosti alebo etnickej skupine, majetok, rod alebo iné postavenie tak, aby tieto programy odrážali rozmanitosť názorov politických, náboženských, filozofických a umeleckých smerov.
Zo Zákona o Slovenskej televízii jej však prislúchajú hlavné úlohy, medzi ktoré patrí poskytovanie priestoru činnosti registrovaných cirkví a náboženských spoločností vo vysielaní a uskutočňovanie prenosov a záznamov z vybraných spoločensky významných udalostí politického, kultúrneho, náboženského, umeleckého a športového zamerania.
Programový koncept Slovenskej televízie pre rok 2006 tvrdí , že „ v roku 2006 bude Slovenská televízia pokračovať v trende z predošlých rokov, v posilňovaní pozície na mediálnom trhu i vnímania značky STV ako verejnoprávneho televízneho média. Naďalej bude precízne dodržiavaná dramaturgická čistota oboch okruhov a ich profilovanie ako dvoch samostatných staníc. Projekt zreteľne definuje okruh Jednotka ako okruh nasmerovaný k väčšinovému divákovi a jeho ťažiskom ostávajú programové typy spravodajstvo, dramatika, zábava, v menšej miere publicistika, hudba a ostatné základné programové typy. Okruh Dvojka je vybudovaný ako mediálny priestor pre takzvaného menšinového diváka. V skutočnosti ide o to, aby STV svojím vysielaním dokázala plnohodnotne komunikovať aj s menšími skupinami divákov, ktorých záujem je špecifikovaný užším okruhom tém. Tieto skupiny sa líšia svojím zameraním – športové prenosy a informácie, umelecké programy a relácie pre náročnejších divákov, náboženská tematika, národnostné relácie, programy pre zdravotne a sociálne hendikepovaných divákov. Programový koncept pre rok 2006 akceptuje aj východiská formulované v Programovej stratégii Slovenskej televízie na roky 2005 – 2007, schválenej Radou STV, ale napĺňa ho do tej miery, do akej mu umožňuje finančná situácia, ktorá výrazne závisí od nedostatočnej legislatívy v oblasti koncesionárskych poplatkov.
Základné ciele v roku 2006 sú naplniť požiadavku verejnej služby vysielaním programov vo verejnom záujme, skladbou a kvalitou vysielaného programu udržať a posilniť postavenie oboch okruhov Slovenskej televízie na mediálnom trhu a jasne, profesionálne a kvalitne profilovať naďalej oba okruhy STV.“
Slovenská televízia v roku 2006 mala podľa plánu odvysielať 162,0 hodín /viď tabuľka 2/ náboženských programov. V skutočnosti to však bolo iba 147,218 hodiny /viď tabuľka 1/. Žánrovo boli programy s náboženskou tematikou pestré :
Magazín Orientácie , Bohoslužby, diskusná relácia Sféry dôverné, príhovory Slovo so zastúpením , Náboženská publicistika, Duchovné slovo, špeciálne relácie ako Stretnutie pápeža Benedikta XVI. s mládežou v Poľsku, Tu es Petrus , Viditeľné slovo - Večera Pánova, Posviacka areálu Jána Pavla II. v Barci.
Mládeži a hudbe je venovaná relácia Poltón, ktorá si našla divákov nielen medzi veriacimi aj vďaka svojmu atraktívnemu spracovaniu. Myslím si, že pastorálnej hudbe je v Slovenskej televízii na škodu divákov venované príliš málo priestoru. Jediný titul- Pastorálna omša z roku 1759 to asi nezachráni.
Slovenská televízia zaraďovala do svojho vysielania aj akvizičné tituly ako Ježiš Kristus Superstar, Apoštol Tomáš, Desať božích prikázaní, Ježiš Nazaretský, Jozef z Nazaretu, Judáš, Mária Magdalena, Dieťa menom Ježiš.
V tejto súvislosti by som rád podotkol, že zaraďovanie titulov tohto charakteru podľa sviatkov sa mi javí ako zastaralé a čiastočne kontraproduktívne. Napokon, niečo naznačuje aj sledovanosť.
Zaujímavý, ba až odvážnym počinom zaraďovať medzi filmy patriace do náboženského vysielania je Scorseseho Posledné pokušenie Krista podľa románu Nikosa Kazantzakisa, ktorý zobrazuje Ježiša ako muža-smrteľníka, ktorý uvažuje o živote po boku Márie Magdalény človek, pochybujúci o sebe samom a vzpierajúci sa úlohe Spasiteľa, na ktorú bol predurčený. Takisto Viridiana, ktorý je skvostom Luisa Buňuela, ale patrí medzi škandalózne filmy, kde Buňuel spochybňuje duchovné hodnoty a cnosť svojich hrdinov, nezaoberá sa problémom Boha, ale viery v neho a spôsobom jeho uctievania.
Tu bola práve premárnená príležitosť Slovenskej televízie pripraviť diskusiu, ktorá ešte nikdy na Slovensku neprebehla .
Detská tvorba s náboženskou tematikou je najslabším ohnivkom /podobne ako celá detská tvorba/ Slovenskej televízie. Tvoria ju prevažne akvizičné tituly ako Majster zázrakov, Král Dávid, Tichá noc, Noe a veľká potopa a i.
Vo vysielaní chýba pravidelný program pre deti s biblickou tematikou, ktorá by nenásilným spôsobom hovorila o viere i histórii.
Kvalitnú ponuku 113 dokumentov v tejto oblasti predstavila Slovenská televízia v roku 2006, aj keď tie najúspešnejšie boli akvizičné tituly. Jasná dramaturgia pôvodných dokumentov, ktorá by bola nedeliteľnou súčasťou celej dramaturgie STV, by prospela celému náboženskému vysielaniu a tým, samozrejme, aj Slovenskej televízii a jej divákovi.
Priamych prenosov bohoslužieb vyrobených a odvysielaných v roku 2006 bolo 17, z toho rímskokatolíckych 8, gréckokatolíckych 1, evanjelických 4, reformovanej cirkvi 1, apoštolskej cirkvi 1, pravoslávnych 1 a ekumenických pri príležitosti Týždňa modlitieb za jednotu kresťanov 1.
Napriek miernemu poklesu náboženského vysielania v roku 2006 sa dá skonštatovať, že Slovenská televízia si svoju programovú službu v tejto oblasti splnila.
Chýba väčší počet kvalitných akvizičných titulov, detské relácie a väčší prienik medzi svetom veriacich a neveriacich. Dramaturgii Slovenskej televízie v tejto oblasti chýba už dlhodobo väčšia inovatívnosť pri výbere tém , nových formátov i spracovania. Pri náboženskom vysielaní je to však veľký problém a vyžaduje si plné sústredenie tvorivých zložiek, väčšiu pozornosť vedenia STV, ale aj Rady STV. Pozitívnym príkladom môže byť relácia Poltón.
V publicistických reláciách mi chýba viac názorov veriacich, príliš veľký dôraz je kladený na názor cirkvi. Možným doplnkom by mohla byť diskusná relácia na kontroverzné témy nielen z oblasti cirkvi a viery na ekumenickej báze.
Absentuje jasná dramaturgia pôvodných dokumentov s náboženskou tematikou od špičkových slovenských tvorcov.
Som veriaci katolík, mierny heretik, ktorý si nemyslí, že bez cirkvi niet spojenia s Bohom.
Svedkom viery môže byť každý.
Peter Malec