HODNOTENIE VZDELÁVACÍCH PROGRAMOV
Zmena monopolného postavenia STV na slovenskom mediálnom trhu v poslednom desaťročí priniesla so sebou aj otvorenie širokej /odbornej, ale aj laickej/ diskusii o poslaní a z toho vyplývajúcej programovej filozofie tejto inštitúcie. Zámerom tohto materiálu nie je vyjadrovať sa k týmto diskusiám – aj keď pretrvávajúca absencia jasnej vízie STV na úrovni poslancov NR SR, Rady STV a manažmentu STV v konečnom dôsledku sťažuje napredovanie a kvalitatívny rozvoj STV, sťažuje prácu najmä tvorivým pracovníkom a v neposlednom rade neumožňuje dostatočne objektívne hodnotenie ich práce - programu, ktorý vyrába, nakupuje a vysiela. Ak sa však zhodneme, že úlohou verejnoprávnej televízie je okrem iného aj výroba a vysielanie vzdelávacích programov, má snaha o zhodnotenie tejto úlohy v uplynulom roku svoje opodstatnenie.
Autor hodnotenia vzdelávacích programov sa opieral o východiská obsiahnuté predovšetkým v týchto materiáloch:
- Programová stratégia Slovenskej televízie v rokoch 2005 – 2007, ( ktorú vníma ako plánovanú víziu )
- Správa o činnosti STV za I. a II. polrok 2006, (ktorú vníma ako realizovaný odpočet)
Vzdelávanie v štatistických údajoch
V Programovej stratégii Slovenskej televízie v rokoch 2005 – 2007 /ďalej len Programovej stratégii/ sa uvádza, že z hľadiska realizácie strategických cieľov STV v oblasti vzdelávania na Jednotke je „do roku 2007 stabilizovať podiel pôvodných vzdelávacích a poznávacích programov na hodnote najmenej 5 % týždenného objemu vysielania“. Objem vysielania na Dvojke definovaný nebol.
V Správe o činnosti STV za I. a II. polrok 2006 /ďalej len Správe 2006/ sú uvedené nasledovné štatistické údaje:
Vzdelávanie – výroba:
I. polrok 21,05 hod - čo bolo 0,74 % z celkového objemu výroby
II. polrok 15,93 hod. – čo bolo 0,69 % z celkového objemu výroby
Vzdelávanie – vysielanie:
Jednotka 3 hod - uvádzané 0 % z objemu vysielania
Dvojka 199,4 hod – čo bolo 2,9 % z objemu vysielania
Celkovo za rok odvysielaných 202,3 hod. na oboch okruhoch čo tvorí 1,36 % z objemu vysielania.
Vzdelávanie v programovej filozofii a jej naplnenie
V Programovej stratégii sa uvádza, že „vzdelávacie programy sa budú na Jednotke vyskytovať v cielenej dramaturgii vo vybraných reláciách, resp. cykloch. V programovej štruktúre Jednotky to budú skôr kratšie ,a ale častejšie cyklické projekty s divácky širokospektrálnou príťažlivou tematikou. Strategický zámer okruhu STV Dvojka na roky 2005 – 2007 je do roku 2007 vytvoriť stabilné programové sloty pre vzdelávacie programy. Strategický cieľ STV pre vzdelávacie programy bol v priebehu prvého polroka 2005 uzatvoriť koncepciu vzdelávacích a poznávacích programov a do konca roku 2005 pripraviť výrobu nových pôvodných vzdelávacích programov pre roky 2006 – 2007 v optimálnom prípade 5 viacdielnych sérií, najmenej však 2 viacdielnych sérií“.
V Správe 2006 sú vzdelávacie programy spomenuté len v tejto súvislosti: „ na Jednotke sme vytvorili vzdelávací slot pod názvom Duel – ide o vedomostnú súťaž“.
Zhrnutie
Vzdelávacie programy tvorili v hodnotenom roku 1,36 % z objemu vysielania STV a menej ako 1 % z objemu výroby.
Z deviatich programových typov bola výroba vzdelávacích programov najnižšia
Pre porovnanie :
· vzdelávacie programy 36,98 hod.,
· náboženstvo 74,36 hod.,
· hudba 96,53 hod..
Strategický cieľ dosiahnuť 5 % z objemu vysielania pre vzdelávacie programy bol nereálne postavený, respektíve nie je napĺňaný.
Z hľadiska realizácie programových cieľov, spracovatelia Správy 2006 nevenovali vzdelávacím programom takmer žiadnu pozornosť a okrem vedomostnej súťaže Duel, žiadny zo vzdelávacích programov nespomenuli.
Vo výrobe i vysielaní sú vzdelávacie programy na okraji pozornosti. Autor nezaznamenal v uplynulom roku žiadny výrazný dramaturgický počin z hľadiska výroby i vysielania, o ktorom by sa mohol zmieniť, ale neurobili to ani predkladatelia Správy 2006.
Zdá sa, že spracovatelia Správy 2006 sa nezaoberali naplnením Programovej stratégie. Správa je súhrnom stanovísk jednotlivých producentov a programových pracovníkov bez záverečného redigovania a bez čitateľnej metodiky spracovania. V štatistických údajoch sú zásadné matematické chyby / viď tabuľka Vyhodnotenie podielu premiér a repríz programových typov, kde sú v stĺpci premiér uvedené chybné percentuálne údaje !/ čo celkovo znižuje dôveru k predloženému materiálu.
Odporúčania
Vytvoriť metodiku spracovania Správy o činnosti STV, ktorá zabezpečí vznik materiálu spĺňajúceho nároky moderného nástroja riadenia a rozvoja.
Stanoviť priority z hľadiska obsahu vzdelávacích programov a poveriť dramaturgiu ich premietnutím do vývoja nových programov zodpovedajúcim aktuálnym potrebám doby.
V súčasnej organizačnej štruktúre vytvoriť redakčnú skupinu vzdelávacích programov a analytickej publicistiky, ktorá by mala kreovať programový typ vzdelávacích programov a zabezpečovať ich prípravu.
Epilóg
Nejasnosť a nejednotnosť názorov na programové smerovanie STV spôsobuje hystériu z percentuálneho prepadu sledovanosti, ale na druhej strane stoický pokoj pri prezentovaní nekultúrnosti, bulváru a neoverených informácií len keď prinášajú divácke čísla. V takomto prostredí sa nikdy nebude dariť časom prevereným hodnotám, medzi ktoré patrí aj výroba vzdelávacích programov. Čím skôr začne STV posilňovať svoj osobitý charakter verejnoprávnej a kultúrnej inštitúcie, tým skôr sa to prejaví aj na jej postavení v spoločnosti. Určitým ukazovateľom zmeny môže byť aj objem a obsah vzdelávacích programov v jej vysielacej štruktúre. Uvidíme o rok...
V Bratislave, 18.apríla 2007
Na žiadosť predsedu Rady STV spracoval Jozef Bohunický