3. 5. 2007

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS

Štyri dni pred druhým kolom francúzskych prezidentských volieb sa v stredu stretli v televíznom štúdiu postupujúci kandidáti Ségolene Royalová a Nicolas Sarkozy. Socialistická politička Royalová, ktorá v prieskumoch zaostáva za svojim pravicovým rivalom, kritizovala bývalého ministra vnútra Sarkozyho za podiel na hospodárskych a sociálnych problémoch krajiny. Sarkozy na druhej strane poukazoval na podľa neho "katastrofálnu situáciu", ktorú po sebe v roku 2002 zanechala vláda socialistického premiéra Lionela Jospina. Televízny duel, ktorý pritiahol k obrazovkám okolo 20 miliónov divákov, podľa analytikov nemal jednoznačného víťaza. V diskusii prezidentských kandidátov rezonovali témy ako vnútorná bezpečnosť, 35-hodinový pracovný týždeň alebo znižovanie počtu zamestnancov v štátnej správe. Rozhodnutie socialistickej vlády z 90-tych rokov o skrátené pracovného času označil Sarkozy za "zásadný omyl", Royalová naopak 35-hodinový pracovný týždeň obhajovala ako sociálnu vymoženosť. Sarkozyho ďalej kritizovala za ohlasované plány znižovania počtu zamestnancov v štátnej správe, čo sa podľa nej dotkne najmä školstva a zdravotníctva. Royalová na Sarkozyho najostrejšie zaútočila potom, čo pravicový politik hovoril o pláne zabezpečiť postihnutým deťom vyučovanie v bežných školách. Socialistická politička to označila za prejav pokrytectva a "politickej nemorálnosti" s poznámkou, že vláda, ktorej bol Sarkozy členom, všetky opatrenia predchádzajúcej socialistickej vlády v prospech postihnutých občanov likvidovala. "Nespochybňujem vašu úprimnosť, vy nespochybňujte moju morálnosť .... veľmi ľahko strácate rovnováhu," reagoval na to Sarkozy Televízny duel bol pre Royalovú jednou z posledných príležitostí, ako prekonať náskok pravicového kandidáta, ktorý naďalej vedie v prieskumoch verejnej mienky. Podľa prieskumu inštitútu BVA zverejnených v stredu by Sarkozy Royalovú porazil v pomere 52 percent ku 48 percentám. Podľa komentátorov duel nemal jednoznačného víťaza. "Sú dvaja víťazi, miernu výhodu mal možno Sarkozy. Ani jeden z nich sa nenechal chytiť do pasce, ktorú naňho pripravil konkurent. Sarkozy nestratil rovnováhu a Royalová nepôsobila ako nevýrazná alebo nekompetentná," komentoval televízny duel Christophe Barbier zo spravodajského magazínu l'Express. Francúzske denníky komentujú vo štvrtok televíznu debatu medzi prezidentskou kandidátkou ľavice Ségolene Royalovou a kandidátom konzervatívcov Nicolasom Sarkozym. Len niektoré noviny sa odvážili určiť jasného víťaza takmer trojhodinovej napätej diskusie. "Nicolas Sarkozy neprehral, ale Ségolene Royalová zvíťazila," píše ľavicový denník Libération". "V debate, ktorú poznačili studené vášne a agresívne sebaovládanie, zvíťazila socialistická kandidátka v dôležitom bode - v otázke vlastnej legitimity," pokračuje denník. Podľa Libération dokázala Royalová verejnosti, že je "schopná byť prezidentom Republiky", uzatvárajú noviny. Pravicové Le Figaro je naopak presvedčené že "Sarkozy dokázal, ako dôsledne ovláda všetky diskutované témy, zatiaľ čo Royalová sa uchyľovala k zovšeobecňovaniu, sľubom a zjavným chybám." Denník blízky Sarkozymu uzatvára komentár konštatovaním, podľa ktorého "je šanca stať sa prezidentom jasne na Sarkozyho strane". Kresťanský denník La Croix si všíma, že prvá televízna debata medzi kandidátmi za posledných 12 rokov, "sa odohrala podľa obráteného scenára. Royalová bola ofenzívna, zatiaľ čo Sarkozy sa veľmi ovládal".Ekonomický denník Les Echos píše o "neobyčajne násilnej debate". "Myslím, že to bola dôstojná debata a že Francúzov zaujala," komentoval vo štvrtok pre rozhlasovú stanicu RTL Nicolas Sarkozy. Zároveň ale vyhlásil, že "výsledok volieb nezáleží od jednej televíznej relácie".Ségolene Royalová v rozhovore pre rozhlasovú stanicu France Inter uviedla, že "mala z debaty dobrý pocit". Kandidáti kampaň ukončia vo štvrtok. Na kľúčovú otázku, či sa im podarilo získať v televíznej debate podporu nerozhodnutých voličov, odpovedia prieskumy verejnej mienky vo štvrtok večer. Podľa štvrtkového vydania pravicového týždenníka Le Point by Sarkozy zvíťazil pomerom 53,5 percenta ku 46,5 percenta. Prieskum zrealizoval inštitút Ipsos deň pred televíznou debatou. Konzervatívny prezidentský kandidát Nicolas Sarkozy zapôsobil na 53 percent Francúzov v televíznej debate so socialistkou Ségolene Royalovou presvedčivejšie. Royalovú považuje za presvedčivejšiu 31 percent opýtaných a 16 percent nepovažuje za presvedčivého ani jedného kandidáta. Vyplýva to z prieskumu verejnej mienky inštitútu Opinionway pre pravicový denník Le Figaro zverejnený vo štvrtok. Prieskum robil inštitút po skončení televíznej diskusie na vzorke 878 ľudí.

Najčítanejší francúzsky mienkotvorný denník Le Monde podporil vo štvrtok socialistickú kandidátku Ségolene Royalovú. "Jej víťazstvo umožní nový začiatok," píše sa v úvodníku reformistického večerníka. "Jej víťazstvo by bolo stávkou, ktorú si krajina zaslúži vyhrať," pokračuje Le Monde. Podľa novín je politický projekt konzervatívca Nicolasa Sarkozyho "príliš inšpirovaný súcitným americkým konzervativizmom," vysvetľuje denník svoju voľbu. Hlavnú kritiku si ale Sarkozy vyslúžil za "revanšistický prístup k histórii". "Kampaň postavená na kritike odkazu mája '68 je jasným znakom túžby po ideologickom revanši," uzatvára Le Monde, ktorý napriek podpore Royalovej vidí istý nedostatok v solídnosti jej programu. Najväčšia mediálna skupina na svete Time Warner zaznamenala v prvom štvrťroku 9-percentný nárast tržieb na 11,2 mld. USD. Výsledky spoločnosti podporil rast predplatiteľov káblovej televízie, internetového pripojenia a telefonických liniek spolu s príjmami z reklamy na portáli AOL. Reklamné tržby AOL, ktoré sú pozorne sledované, vyskočili v prvom kvartáli o 40 % na 549 mil. USD.Zisk mediálnej skupiny za tri mesiace poklesol na 1,2 mld. USD, resp. 31 centov v porovnaní s 1,5 mld. USD, resp. 32 centov na akciu pred rokom. Po odpočítaní príjmov z predaja aktív, ako napríklad nemeckej divízie AOL pre telefonické pripojenie k internetu, zisk spoločnosti predstavoval 22 centov na akciu. Výsledky za prvý kvartál 2006 zahŕňali zisk 6 centov na akciu z predaja aktív a podielu vo firmách.

Americká mediálna spoločnosť Central European Media Enterprises (CME) zaznamenala v prvom štvrťroku 24-percentný nárast konsolidovaných tržieb na 147,9 mil. USD. Firma v sledovanom období znížila čistú stratu na 0,3 mil. USD, pričom v prvom kvartáli minulého roka CME evidovala stratu vo výške 18,3 mil. USD. Výsledok i napriek výraznému zlepšeniu sklamal analytikov, ktorí predpovedali čistý zisk na úrovni 2,1 mil. USD. "CME pokračuje v dosahovaní výnimočných výsledkov. V tomto roku očakávame vyše 35-percentný rast zisku pred započítaním úrokov, daní, odpisov a amortizácie (EBITDA) z televízneho vysielania, ktorý nás opäť spraví jednou z najrýchlejšie rastúcich mediálnych spoločností na svete," uviedol generálny riaditeľ spoločnosti Michael Garin. CME dodala, že v tomto roku očakáva nárast tržieb o 27 až 30 %.