MEDIA NEWS
Komunikačná aplikácia Rakuten Viber preruší všetky
obchodné vzťahy s Facebookom. Z aplikácie odstránia všetok obsah z Facebooku,
Facebook SDK a GIPHY. Dôvodom je porušovanie ochrany osobných údajov a
neschopnosť zamedziť šíreniu nenávistnej rétoriky zo strany Facebooku.
Aplikácia tak chce chrániť svoju viac ako jednu miliardu používateľov.
Rakuten Viber tiež ukončí všetky kampane na Facebooku a
pripojí sa tak k rastúcemu hnutiu #StopHateForProfit, ktoré má za cieľ bojkot
technologického obra.
V rámci protestov proti policajnej brutalite, rasizmu a
nerovnosti, ktoré sa odohrávajú v USA, sa spojilo šesť organizácií, medzi nimi
Liga proti hanobeniu (ADL) a Národná asociácia pre pokrok ľudí farebnej pleti
(NAACP), ktoré vyzvali na zastavenie reklamných kampaní na Facebooku v priebehu
celého júla z dôvodu neschopnosti Facebooku obmedziť šírenie nenávistnej
rétoriky. Pre Viber je neschopnosť Facebooku zamedziť tomuto trendu ďalším
problémom v rade tých, ktoré nadväzujú na prípady ako škandál Cambridge
Analytica, keď došlo k zneužitiu osobných údajov 87 miliónov používateľov
súkromnou firmou. Výsledkom je rozhodnutie, že aplikácia posunie kampaň
#StopHateForProfit ešte o krok ďalej a preruší všetky obchodné styky s
Facebookom.
"Facebook naďalej ukazuje, že nerozumie svojej úlohe
v dnešnom svete. Od zneužitia osobných dát, cez nedostatočnú bezpečnosť
komunikácie, až po neschopnosť pristúpiť k potrebným krokom, ktoré by ochránili
verejnosť od nenávistnej rétoriky, zašiel Facebook príliš ďaleko. Nie sme ten,
kto rozhoduje o pravde, ale to, že ľudia trpia kvôli šíreniu nebezpečného
obsahu, je skutočnosť a spoločnosti k tomu musia zaujať jasné stanovisko,"
vyjadril sa v tejto súvislosti výkonný riaditeľ Viberu Djamel Agaoua.
Kroky potrebné na odstránenie všetkého obsahu Facebooku
by mali podľa očakávania dokončiť do začiatku júla 2020. Propagáciu alebo
akékoľvek ďalšie aktivity na Facebooku zastavili s okamžitou platnosťou.
Sociálna sieť Facebook upozorní používateľov, ak budú v
rámci nej zdieľať príspevky, ktoré sú staršie ako 90 dní. Cieľom novinky je
bojovať proti dezinformáciám. Ľudia, ktorým sa takéto upozornenie ukáže, majú
možnosť vrátiť sa späť alebo pokračovať so zdieľaním, aj keď vedia, že daný
obsah nie je aktuálny. Informuje o tom portál TechCrunch.
Facebook uznal, že staré správy vytrhnuté z pôvodného
kontextu zohrávajú rolu pri šírení dezinformácií. Najmä spravodajskí
vydavatelia podľa neho vyjadrujú obavy o starých správach, ktoré sa objavujú a
navodzujú predstavu, že sú nové. "Náš vnútorný prieskum za niekoľko posledných
mesiacov zistil, že aktuálnosť článku je dôležitou súčasťou kontextu, ktorý
ľuďom pomáha pri rozhodovaní sa o tom, čo čítať, čomu dôverovať a čo
zdieľať," vysvetlil v blogu o novej funkcii viceprezident Facebooku pre
Novinky a Príbehy John Hegeman.
Spoločnosť zvažuje aj ďalšie upozornenia, ktoré by mali
prispieť k obmedzeniu dezinformácií. Takými by mali byť napríklad aj
vyskakovacie okná pre príspevky o ochorení COVID-19, ktoré by poskytovali
kontext o ich zdrojoch a používateľov by odkazovali na zdroje z oblasti
verejného zdravotníctva.
©2020,
Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné
vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného
súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.
Český
porovnávač cien Heureka.cz dnes podal na pražského mestského súdu žalobu na
americkú spoločnosť Google kvôli zneužitiu dominantného postavenia vo
vyhľadávaní. Požaduje po nej 394,9 milióna korún ako ušlý zisk za tri roky kedy
Google vo výsledkoch vyhľadávania zvýhodňoval vlastné porovnávač cien Nákupy
Google (Google Shopping) pred konkurenciou. Serveru Lupa.cz to povedal riaditeľ
Heureky.cz Tomáš Braverman.
Google zneužíva dominanciu vo vyhľadávaní a ani cez nariadenia Európskej komisie (EK), ktorá mu v roku 2017 vymerala pokutu, problém nenapravil, odôvodnil Braverman rozhodnutie českého porovnávače cien, prečo chce na Googli vymáhať ušlý zisk.
EK dala pred troma rokmi Googlu za zneužitie dominantného postavenia na trhu pokutu 2,42 miliardy eur (63,6 miliardy Sk). Podľa komisie vo svojom vyhľadávači zvýhodňoval iný vlastný produkt, a to službu na porovnávanie obchodných ponúk. Google sa proti tomu odvolal a prípad naďalej rieši súdy.
Google po verdikte EK síce zaviedol nápravné opatrenia, európske porovnávače cien s tým ale nie sú spokojné. Sedem firiem sa rozhodlo brániť žalobami a teraz sa k nim pripojila aj Heureka.cz, uviedla Lupa.cz.
"V Českom republike je trojročná premlčacia lehota, preto Heureka žalobu podáva teraz, keď má vypršať. Ale v zahraničí premlčacia lehota nie je, takže ďalší žaloby budú pribúdať," doplnil Braverman. Podľa neho je Heureka.cz v ČR jediná, ktorá Google žalovala.
Heureka podľa Braverman spolu s ďalšími porovnávači zároveň podniká na úrovni Európskej únie kroky, pri ktorých sa snaží na základe dát dokazovať, že nápravný mechanizmu Googlu nefunguje a firma naďalej zneužíva svoju dominantnú pozíciu.
Google zneužíva dominanciu vo vyhľadávaní a ani cez nariadenia Európskej komisie (EK), ktorá mu v roku 2017 vymerala pokutu, problém nenapravil, odôvodnil Braverman rozhodnutie českého porovnávače cien, prečo chce na Googli vymáhať ušlý zisk.
EK dala pred troma rokmi Googlu za zneužitie dominantného postavenia na trhu pokutu 2,42 miliardy eur (63,6 miliardy Sk). Podľa komisie vo svojom vyhľadávači zvýhodňoval iný vlastný produkt, a to službu na porovnávanie obchodných ponúk. Google sa proti tomu odvolal a prípad naďalej rieši súdy.
Google po verdikte EK síce zaviedol nápravné opatrenia, európske porovnávače cien s tým ale nie sú spokojné. Sedem firiem sa rozhodlo brániť žalobami a teraz sa k nim pripojila aj Heureka.cz, uviedla Lupa.cz.
"V Českom republike je trojročná premlčacia lehota, preto Heureka žalobu podáva teraz, keď má vypršať. Ale v zahraničí premlčacia lehota nie je, takže ďalší žaloby budú pribúdať," doplnil Braverman. Podľa neho je Heureka.cz v ČR jediná, ktorá Google žalovala.
Heureka podľa Braverman spolu s ďalšími porovnávači zároveň podniká na úrovni Európskej únie kroky, pri ktorých sa snaží na základe dát dokazovať, že nápravný mechanizmu Googlu nefunguje a firma naďalej zneužíva svoju dominantnú pozíciu.
Copyright
© ČTK 2020