9. 9. 2020

SLOVAK MEDIA NEWS


SLOVAK MEDIA NEWS


Politická reklama by sa mohla vysielať aj počas kampane v rámci volieb do orgánov územnej samosprávy. S možnosťou, ktorú pripúšťa návrh novely zákona o volebnej kampani z dielne koaličných poslancov, v stredu vyslovila súhlas vláda.
Podľa návrhu legislatívnej úpravy, ktorú predložili poslanci Roman Foltin (SaS), Juraj Šeliga (Za ľudí), Kristián Čekovský (OĽANO), Monika Péter (Sme rodina), Miroslav Žiak (SaS), Jarmila Halgašová (SaS) a Radovan Sloboda (SaS), by vysielací čas mohli získať kandidáti na predsedu samosprávneho kraja, primátora mesta, starostu obce či mestskej časti a politická strana, ktorá v týchto voľbách podá kandidátnu listinu. Novelou by sa umožnilo aj vysielanie reklamy kandidátov na poslancov zastupiteľstiev.
Predkladatelia tvrdia, že regionálne a lokálne médiá nemôžu vysielať politickú reklamu, ktorá býva zhrnutím volebných programov a zámerov kandidátov. Navrhujú preto, aby RTVS a iný vysielateľ s licenciou mohli vyhradiť najviac 20 hodín času na politickú reklamu v rozhlasovom vysielaní a najviac 20 hodín v televíznom vysielaní.
Vysielateľ by tiež podľa navrhovanej legislatívy mohol vyhradiť vysielací čas na diskusné programy pre jednotlivých kandidátov vo voľbách do orgánov územnej samosprávy. V takom prípade by mal povinnosť predložiť Rade pre vysielanie a retransmisiu projekt programu, a to 30 dní pred začiatkom vysielania.
Poslanci pripomínajú, že podobné princípy platia pri voľbách do NR SR, Európskeho parlamentu či pri voľbe prezidenta SR.
Zákon by v prípade schválenia parlamentom mohol byť účinný od 1. januára 2021.
S návrhom novely už vyslovilo nesúhlas Združenie miest a obcí Slovenska (ZMOS). Vzhľadom na počet kandidujúcich subjektov v komunálnych a krajských voľbách, ktorý je niekoľkonásobne vyšší v porovnaní s ostatnými voľbami, vníma navrhovanú novelu ako nevykonateľnú. ZMOS upozorňuje i na to, že najbližší termín komunálnych volieb má byť identický s termínom volieb do orgánov samosprávnych krajov, čo znásobí riziko uplatnenia rovnakého rozsahu mediálneho priestoru pre všetkých kandidátov.
Minister životného prostredia Ján Budaj (OĽANO) bude hľadať poslancov, ktorí by podporili novelu zákona, aby sa zákaz politickej reklamy rozšíril aj na bilbordové kampane a letáky. Politické strany tak podľa neho prispievajú k zamoreniu prostredia vizuálnym smogom. Bilbordové kampane a letáky nie sú v súčasnosti účinné, podotkol Budaj s tým, že politické strany by mali byť vzorom.







Voľba členov Rady pre vysielanie a retransmisiu (RVR) by mala byť otvorenejšia a transparentnejšia. Schváleniu nominantov v parlamente by preto malo predchádzať verejné vypočutie na pôde Výboru Národnej rady SR pre kultúru a médiá. Na stredajšej tlačovej konferencii to uviedol predseda parlamentného mediálneho výboru Kristián Čekovský (OĽANO).
"Ak chceme mať na Slovensku kvalitné a nezávislé médiá, potrebujeme rovnako kvalitný orgán dozoru," uviedol Čekovský v súvislosti s iniciatívou predložiť na schôdzu NR SR návrh novely zákona o vysielaní a retransmisii. Poukázal zároveň na to, že novinka by mala eliminovať defekty súčasného stavu, ktorý členov RVR kreuje de facto z politických nominantov, medzi ktorými môžu byť aj ľudia s kontroverzným pozadím.
V prípade spôsobu verejného vypočutia sa predkladatelia návrhu inšpirovali súčasnou voľbou generálneho riaditeľa RTVS. "Híring bude na výbore prostredníctvom online prenosu dostupný pre verejnosť. Zároveň nebude výbor robiť selekciu, do voľby v pléne NR SR posunie všetkých kandidátov," dodal Čekovský.
Podpredseda mediálneho výboru Dušan Jarjabek (Smer-SD) síce nepozná detaily návrhu legislatívnej úpravy, ale myšlienku verejného vypočutia podporuje. Myslí si taktiež, že podobný krok by sa mohol prijať aj v prípade voľby členov Rady RTVS. "Je teda možné, že v druhom čítaní k návrhu novely prídem s takýmto podnetom," povedal.
Čekovský spolu s členom mediálneho výboru parlamentu Romanom Foltinom (SaS) na tlačovej konferencii hovorili aj o návrhu novely o zákona o volebnej kampani, ktorá by umožnila i regionálnym a lokálnym audiovizuálnym médiám politickú reklamu v rámci predvolebnej kampane do orgánov územnej samosprávy. "Týmto krokom chceme jednak umožniť zjednotiť pravidlá na vysielanie politickej reklamy a zároveň umožniť kandidátom v komunálnych a krajských voľbách cielene komunikovať obsah svojej kandidatúry smerom k voličom," uviedol Foltin. Poslanec mieni, že týmto krokom bude možné zmierniť vizuálny smog, ktorý nastáva v súvislosti s prehustením bilbordových a iných vizuálnych foriem predvolebnej kampane. "Je potrebné povedať, že všetci kandidáti budú musieť od média dostať šancu získať priestor na inzerciu za rovnakých podmienok," zdôraznil.
K už vyslovenej výhrade, ktorú k návrhu novely vyslovilo Združenie miest a obcí Slovenska (ZMOS), že opatrenie nebude vzhľadom na vysoký počet kandidujúcich subjektov vykonateľné, Foltin uviedol, že počet inzerentov pomôže skresať cena, ktorú stanoví príslušné médium, i povinnosť kandidujúcich v príslušnej lehote inzerciu zaplatiť. "Ak by aj tak nastal problém, že jednoducho nebude možné vyhovieť všetkým, vedenie média má stále právo, nie povinnosť vysielať politickú reklamu," povedal Foltin. Návrh má podľa jeho slov však už teraz veľa podporovateľov.
Čekovský vidí v opatrení možnosť finančne pomôcť lokálnym rádiám a televíziám a následne aj rozvíjať novinársku obec. "Ak bude mať rádio alebo televízia viac peňazí, bude mať viac možností poskytnúť priestor tým, ktorí sa chcú venovať spravodajstvu či publicistike," ozrejmil.
O poslaneckom návrhu novely zákona o volebnej kampani, za ktorým stojí skupina koaličných poslancov, v stredu rokuje aj vláda.


Copyright © TASR 2020