16. 2. 2008

SLOVAK MEDIA NEWS

SLOVAK MEDIA NEWS
Úžitok z verejnoprávnych médií môže byť podľa predsedu Výboru Národnej rady SR pre kultúru a médiá Pavla Minárika (KDH) len vtedy, keď budú lídrami v objektivite spravodajstva, budú mať výbornú dokumentaristiku, budú vyrábať programy, ktoré komerčné médiá nechcú robiť a hlavne budú nezávislé. Manažéri Slovenskej televízie (STV) si to však podľa neho neuvedomujú a nedávajú divákovi dobrú ponuku. To, že verejnoprávne médiá celkom nespĺňajú verejnoprávnu funkciu, si myslí aj opozičná poslankyňa Ágnes Biró (SMK). Hlavný dôvod vidí v tom, že Slovenský rozhlas (SRo) a STV neustále bojujú s dlhmi na výrobu nových programov. "Verejnoprávne médiá by sa mali usilovať byť silnými hráčmi na mediálnom trhu a na druhej strane by svoju pozíciu mali využívať práve na dopĺňanie tých žánrov, tých programov a produktov, ktoré nie sú zaujímavé pre komerčné médiá, ale ktoré sú potrebné z hľadiska zachovania verejnoprávnosti médií," spresňuje poslanec Národnej rady SR Ján Podmanický (Smer-SD). Ideálna je podľa neho kombinácia oboch týchto prvkov, pretože keď budú médiá silnými hráčmi na mediálnom trhu, tak budú aj konkurencieschopné, budú mať viac finančných prostriedkov a budú môcť tieto finančné prostriedky investovať práve do doplnkových služieb, ktoré si verejnoprávnosť médií vyžaduje. Podľa Ágnes Biró by malo všetkým politikom záležať na tom, aby verejnoprávnym médiám zákonom zabezpečili finančnú stabilitu a garantovali aj ich politickú nezávislosť. Na otázku, či verejnoprávne médiá len dopĺňajú komerčné alebo im môžu aj konkurovať, sú odpovede politikov rôzne. Predseda mediálneho výboru Minárik je presvedčený, že verejnoprávne médiá by mali byť lídrami a nie doplnkami na mediálnom trhu. Ako uviedla poslankyňa Ľudmila Mušková (ĽS-HZDS), verejnoprávne médiá by mali byť s komerčnými rovnocenné. "Vždy sa nájde veľký okruh ľudí, ktorí majú záujem o pôvodnú tvorbu, kultúru a nájdu ich práve v STV a SRo", konštatuje. Naopak, komerčné médiá sa podľa nej viac venujú "masovkám", a práve preto je presvedčená, že verejnoprávne médiá by mali existovať ako dôstojný partner komerčných. Ani poslanec Tomáš Galbavý (SDKÚDS) si nemyslí, že by sa verejnoprávne médiá nemali uchádzať aj o zábavné programy, ktoré uspokojujú väčšinového diváka. "Keď STV a SRo platia všetci, tak nerozumiem tomu, prečo by sa nemala venovať širokému okruhu obyvateľstva tým, že ho bude zabávať," vysvetľuje. V každom prípade by podľa Galbavého však nemali skĺznuť na nízku úroveň, ako sú rôzne reality šou typu Mojsejovci. "Takouto cestou by verejnoprávna televízia ísť rozhodne nemala, dokonca aj program SuperStar hodnotím s odstupom času ako typ programu, ktorý do STV nepatrí," pokračuje. Podľa Galbavého by mala byť verejnoprávna televízia plnoformátová, ako je napríklad BBC a mala by sa venovať predovšetkým menšinovému a intelektuálnemu žánru a pôvodnej tvorbe. V tejto súvislosti upozorňuje predseda Klubu poslancov NR SR za SNS Rafael Rafaj na zanedbávanie svojej vlastnej propagácie zo strany verejnoprávnych médií, ktoré by mali vysvetľovať štandardnosť platenia toho, čo poskytujú verejnosti a nemali by sa spoliehať len na automatický paušálny výber. "Pokiaľ žijeme v trhovom prostredí, aj ony musia občas zaradiť nejakú vlastnú reklamu na seba samých a na verejnú službu, ktorú poskytujú," dodáva Rafaj. Pavol Minárik s ním však nesúhlasí. "Primárne by si mali tieto médiá robiť osvetu kvalitou programu. Žiadna reklama seba samého nemôže byť lepšia, ako poskytovanie dobrého programu," konštatuje s tým, že keď klesne sledovanosť spravodajstva v STV pod 8 percent a blíži sa k 7, tak môžeme hovoriť skôr o antireklame.
Copyright© TASR 2008